هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار استاد احمد وکیلی
هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار استاد احمد وکیلی | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل استاد احمد وکیلی یکی از چهرههای شاخص جریانی در نقاشی ایران است که اصطلاحاً به مکتب الخاص (هانیبال الخاص) معروف شده است. این جریان هنری که با آموزههای الخاص شروع گردید دارای ویژگیهای مشخصی است ازجمله: پیوست زیاد این گروه از نقاشان و آثارشان با ادبیات، اهمیت دادن به طراحی به عنوان ابزار بیانی مستقل، اهمیت دادن به امر آموزش، و پرورش شاگردان پرشمار. از دیگر چهرههای شاخص این جریان میتوان بهبهرام دبیری، نصرتالله مسلمیان، منوچهر صفرزاده، محمدعلی بنیاسدی و نیلوفر قادرینژاد اشاره کرد که همگی از شاگردان هانیبال الخاص بودهاند. (منبع : هنرآرت گالری)
بیوگرافی :
متولد ۱۳۴۰ (تهران) | اهل اردبیل
تحصیلات:
دریافت مدرک کارشناسی رشته نقاشی از دانشگاه تهران
دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشگاه آزاد
معرفی و بیوگرافی استاد احمد وکیلی :
وی از سال ۱۳۶۵ فعالیت جدی خود را آغاز نموده است، و در همین سال اولین نمایشگاه خود را تجربه کرده است و سپس نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری را در کارنامه خود دارد.
وکیلی در کارنامه خود به بهترین تصویرگر سال در اینوال، بلانیا را در سال۱۹۹۱ دارد که آثارش در ایتالیا و توکیو به نمایش درآمد. او هم چنین در نمایشگاه آسیایی و در سال ۱۳۷۲ برگزیده نمایشگاه بین المللی تهران شد.
وکیلی از سال ۱۳۶۳ به همراه نقاش تدریس آغاز کرد و از سال ۱۳۶۹ تدریس در دانشگاه های هنر را آغاز و تا امروز ادامه دارد.
او یکی از چهرههای شاخص جریانی در نقاشی ایران است که اصطلاحاً به مکتب الخاص (هانیبال الخاص) معروف شده است. این جریان هنری که با آموزههای الخاص شروع گردید دارای ویژگیهای مشخصی است ازجمله: پیوست زیاد این گروه از نقاشان و آثارشان با ادبیات، اهمیت دادن به طراحی به عنوان ابزار بیانی مستقل، اهمیت دادن به امر آموزش، و پرورش شاگردان پرشمار. از دیگر چهرههای شاخص این جریان میتوان بهبهرام دبیری، نصرتالله مسلمیان، منوچهر صفرزاده، محمدعلی بنیاسدی و نیلوفر قادرینژاد اشاره کرد که همگی از شاگردان هانیبال الخاص بودهاند. (هنرآرت گالری)
نمابشگاههای انفرادی
۱۳۶۶ گالری سه رنگ –مشهد
۱۳۶۸ گالری نور
۱۳۷۲ اسثودیوی شخصی
۱۳۷۳ اسثودیوی شخصی
۱۳۷۴ اسثودیوی شخصی
۱۳۷۵ استودیوی دیلمغانی
۱۳۷۷ گالری برگ
۱۳۷۹ گالری آریا (چاپ دستی)
۱۳۸۰ گالری الهه
۱۳۸۰ گالری اناهیتا
۱۳۸۱ فرهنگ سرای بهمن
۱۳۸۱ پویا رشت گالری
۱۳۸۲ گالری خانه هنرمندان(ممیز)
۱۳۸۳ گالری الهه(طراحی)
۱۳۸۴ گالری چشم(دبی)
۱۳۸۶ گالری نقش جهان(اصفهان)
۱۳۸۷ گالری هور
۱۳۸۸ گالری ماه مهر(به همراهی استر چورکا)
نمایشگاههای گروهی
۱۳۶۶ بیش از ۴۰نمایشگاه گروهی از سال
تدریس
تدریس خصوصی از سال ۱۳۶۰
تدریس در دانشگاههای:هنرهای زیبا تهران. آزاد.هنر.الزهرا.زاهدان.سوره از سال ۱۳۶۹
انتشار کتاب طراحی های بر گزیده در سال ۱۳۷۸
عضویت ها
عضو گروه ۳۰+
شرکت در اولین-دومین-سومین-چهارمین و پنجمین بینال تهران
عضو افتخاری انجمن نقاشان هنرمند ایران
عضو هیئت مدیره دوره ی سوم (انجمن هنرمندان نقاش ایران)
عضو هیئت ارزشیابی هنرمندان(وزارت ارشاد)
عضو هیئت انتخاب بنیاد نخبگان ایران
هیئت موسس گروه شهریور
شرکت در جشنواره هنر مقاومت در سه دوره پیاپی-۱۳۹۰-۱۳۹۱-۱۳۹۲
برگزاری ورک شاپ تخصصی چاپ در پارک سنگی(مجموعه جمشیدیه) در سه روز پیاپی و تدریس و نمایش سه نوع چاپ تلفیقی-۱۳۸۵
عضو گروه زیگمنت با مشارکت کشور های کره جنوبی مغولستان ژاپن مجارستان هند و مالزی
اخذ گواهی درجه ۱ هنری -۱۳۹۱
جوایز
منتخب نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک در سال ۱۳۶۸
۱۳۷۰ منتخب نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک در سال
منتخب فستیوال بلونیا در ایتالیا سال ۱۳۷۰
داوری ها و دبیری ها
۱۳۷۹ عضو هیئت داوران نمایشگاه نگاه هفتاد و نه
۱۳۸۷ دبیر اولین نمایشگاه چاپ دستی در موزه هنرهای معاصر-ایران
۱۳۸۷ داور بی ینال هفتم تهران
۱۳۸۹ -۱۳۸۸-۱۳۸۷داور اولین دومین و سومین جشنواره ی تجسمی شهر
۱۳۸۹ دبیر سمپوزیوم از پرسپولیس تا خلیج فارس
داور جشنواره هنر جوان(پنج دوره در اردبیل ارومیه و گرگان)
۱۳۹۰ دبیر هشتمین دوسالانه نقاشی ایران
۱۳۹۲ داور جشنواره تجسمی فجر
۱۳۹۳ دبیر نمایشگاه تاریخ معاصر چاپ دستی ( ار امپرسیونیسم تا امروز)
سمپوزیوم های داخلی
۱۳۸۹ سمپوزیوم از پرسپولیس تا خلیج فارس
۱۳۸۶ شرکت در سمپوزیوم بین المللی امام علی
سمپوزیوم های خارجی
۲۰۰۷ سمپوزیوم بین المللی اسلواکی patience
۲۰۰۸ سمپوزیوم بین المللی اسلواکی patience
۲۰۰۹ سمپوزیوم بین المللی اسلواکی patience
۲۰۰۹ سمپوزیوم بین المللی در tourve فرانسه با تم تاثیر رنگ دریای مدیترانه بر نقاشان جهان
۲۰۱۰ سمپوزیوم بین المللی در tourve فرانسه با تم تاثیر رنگ دریای مدیترانه بر نقاشان جهان
۲۰۱۱ سمپوزیوم بین المللی در lazarea رومانی
۲۰۱۲ سمپوزیوم بین المللی در lazarea رومانی
۲۰۱۲ سمپوزیوم بین المللی در zalagersek مجارستان
۲۰۱۴ سمپوزیوم بین المللی tourve فرانسه با تم تاثیر رنگ دریای مدیترانه بر نقاشان جهان
۲۰۱۴ سمپوزیم بین المللی Golden Garden در دونایسکا استردا اسلواکی
از آثار چاپ دستی احمد وکیلی
همچنین وکیلی در زمینه چاپ دستی نیز نقش پررنگی در هنر ایران داشته است بطوری که امروزه او یکی از مهمترین هنرمندان ایران در چاپ دستی است. قدرت طراحی وکیلی در تقاطع با تکنیکهای چاپ دستی آثار منحصر به فرد و فراوانی از وی بجای گذاشته است
نقدی بر آثار استاد احمد وکیلی :
اسطوره شناسی، دانشی است که به بررسی روابط میان افسانه ها و جان آن ها در دنیای معاصر می پردازد.
اصولا اسطوره نماد زندگی دوران پیش از دانش و صفت و نشان مشخص روزگاران باستان است. تحول اساطیر هر قوم، معرف تحول شکل زندگی، دگرگونی ساختارهای اجتماعی و تحول اندیشه و دانش است. اسطوره نقل کنند بر گذشت قدسی و معنوی است؛ راوی واقعه ای است که در زمان نخستین، زمان شگرف بدایت همه چیز رخ داده است. شخصیت های اسطوره ای موجودات فراطبیعی هستند و تنها به دلیل کارهایی که در زمان سرآغاز انجام داده اند شهرت دارند.
به عبارتی دیگر اسطوره تلاشی برای بیان واقعیت های پیرامونی با امور فراطبیعی است، که در این روند هنرمند تلاش می کند صلحی میان طبیعت و اسطوره ها برقرار نماید.
با این مقدمه به آثار هنرمندی می رسیم که اسطوره اساس و پایه آثار طراحی و نقاشی وی را تشکیل می دهد.
احمد وکیلی نقاش و طراح معاصر، که شاید پیش از نقاش بودن به طراح بودن شهرت دارد. هنرمندی است که در آثارش به وفور از اسطوره ها بهره برده است. زیرا او اسطوره را عنصری فراطبیعی می پندارد که ازلی و ابدی هستند. بنیان اساطیر ایرانی همواره بر نبرد بین خیر و شر نهاده شده است. آن چنان که در آثار وکیلی نیز این نوع نبرد به خوبی دیده می شود.
ساختار آثار طراحی (Drawing) وکیلی مبتنی بر خط (هاشور) و سطح است که در فضای پرکنتراست در هم آمیخته شده اند، و کنتراست و تیرگی و روشنی فضای نمادین خوبی و بدی را به خوبی نمایان می کند
در بعضی از آنثار طراحی وکیلی، اسطوره های وی کیفیتی اویاگونه دارند. پیکره های عجیب و گاه بدشکل، همچون موجودات افسانه ای به حرکت درمی آیند، جانوران مانند انسان ها راه می روند و حتی سخن می گویند، انسان و حیوان با یکدیگر می آمیزند، شکل عوض می کنند، و از نیروی جادویی نیز برخوردار هستند، در بعضی از آثار وی قوانین روزمره روزگار ما چندان منطبق نیستند. زیرا اساطیر به کار برده شد، در آثار وی، از جهانی قبل از نظام کنونی به وجود آمده اند.
بخش دیگر از آثار وی از هرج و مرج و تاریک و روشن و هم چنین ماه و ستارگان بهره می برد. که نشان از آفرینش و شروع نظم و ترتیب و حتی نشان از گل خاک و برآمدن از انسان بر زمین را اشارت دارد . اسطوره های به کار برده شده وکیلی به صورتی گسترده جواب مشابهی چرایی مرگ عرصه می دارند، ماه با مفهوم میرآیی و نامیرایی در ارتباط است زیرا که در آسمان می میرد و دوباره زنده می شود.
وکیلی اسطوره هایی که طراحی می کند نه صرفا به لحاظ آن چه آشکار می سازند و یا برگرفته از خصوصیات فرهنگی هستند. اهمیت می دهد. بلکه نگاه وی به آن ها ذاتا پراهمیت و تمایز کننده است.
در آثار وی اسطوره ها به ۳ دسته تقسیم می شوند، کارکردی نمادین و ساختاری، که در هر کدام از این موارد او با استادی تمام عناصر را با هم ترکیب و طراحی می کند. او حتی فراتر می رود و گاه ترکیبی تفکیک ناپذیر از اسطوره ها را طراحی می کند.
او روایتگری از یک حقیقت اساسی، جهان و زندگی آدمی است. در بسیاری از آثار وی بیان رمزآلود و نمادین که باعث می شود مخاطب دوباره و دوباره به اثر نگاه کند، نوعی فضای گفت وگو با مخاطب خود را آغاز می کند. که گاه بیننده اثر وی در لابه لای خط ها و هاشورها، فضای ذهنی خود را نیز می یابد. چالشی که بین مخاطب و اثر وی روی می دهد، باعث می شود بیننده آثار وی به عمقی فراتر از تصویر اولیه برود و در لابه لای خطوط و تیرگی روشنی های ایجاد شده در کار نوعی فضای اسطوره ای را تجربه کند. (مجله تندیس)
آثار استاد احمد وکیلی :
بازدیدها: ۲۰۸۶