هنرمندان استان اردبیلهنرمندان کارتونهنرمندان کاریکاتور

هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار سهراب خیری

هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار سهراب خیری لینک : https://ardabilvas.ir/?p=4732 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : t.me/ArdabilVAS 👆

هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار سهراب خیری

هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار سهراب خیری | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل کارتون و کاریکاتور در استان اردبیل جایگاه و اعتبار خاصی در بین هنرمندان دارد. استعداد‌های بیشماری در این عرصه ظهور کردند و توانستند حرفی برای گفتن داتشه باشند.

در طی سالهای اخیر هنر اردبیل افت و خیز‌های بسیاری را تجربه کرده و گاه حاشیه‌هایی نیز در آن دیده شده ولی کارتون و کاریکاتور در سایه همدلی توانسته دریای پر تلاطم حاشیه را بپیماید و همیشه درخشان‌تر از قبل باشد. در این سالها‌ هنرمندان بیشماری با استعداد و توانمندی‌های خود به رشد این رشته کمک کردند. شاید اگر سهراب خیری را یکی از این هنرمندان نام‌ ببریم سخن گزافی به زبان نیاورده ایم، وی یکی از هنرمندان پرتلاش و با استعداد اردبیل به شمار می‌آید و در این سالها توانسته افتخارات بیشماری را کسب کند.

سهراب خیری هنر را هنرستان آغاز کرد و با سری پرشور به دنبال بروز توانمندی‌های خود رشته‌های مختلفی را آزمود و با کارتون و کاریکاتور به اوج رسید. سهراب خیری علاوه بر کارتون و کاریکاتور، در سازمان حلال احمر نیز شاغل است و از هنرمندان همیشه در صحنه به شمار می‌رود که در روزهای کرونایی نیز با از خود گذشتگی نقش خود را در مثل همیشه در هردو صحنه به خوبی به نمایش گذاشت.

سهراب از دوستان نزدیک مرحوم شهرام رضایی و هم‌دوره‌ای‌های وی مانند رسول حاجی‌زاده، قاسم‌ لطفی، شیرین قلی‌پور، معصومه ماهیکار، بهرام بابایی، بهنام آخربین، بهنام مهدی‌پور و … بود و این دوستی و همنشینی تأثیر شگرفی در بروز توانایی و شکل‌گیری شخصیت هنری وی ایفا کرد.

سهراب هنرمندی خلاق، ریز‌بین و مثل شخصیت ذاتی خود، جسور است، کارتون‌های وی دارای شخصیت‌های منحصر به فرد و ایده‌های جذاب و گاه طنزآمیز است، موقعیت‌هایی که وی برای کاراکتر‌های خود ایجاد می‌کند، ظاهری طنز، ولی واقعیتی تلخ دارد و مخاطب را با نوعی تضاد بین آنچه می‌بیند و واقعیت نهفته دراثر، همراه می‌کند.

سهراب خیری هنرمندی واکنش‌گراست و حیجانات درونی خود به مسائل اجتماعی و سیاسی را با کارتون و کاریکاتور به نمایش می‌گذارد. کارتون‌های خیری گاه با طنز و گاهی نیز تلخی نهفته‌ای دارد که از شاخصه‌های این هنر به شمار می‌رود.

وی علاوه بر کارتون دستی در کاریکاتور نیز دارد و این عرصه را نیز با دستمایه قرار دادن شخصیت‌های سیاسی مانند ترامپ و شاهزاده‌های سعودی آغاز کرده است. جسارت سهراب در این عرصه نیز قابل مشاهده است چرا که کاراکتر‌ها و اجراهای نرم و لطیف، جای خود را به خطوط و فرم‌های شکسته، رنگ‌های شارپ و ناهنجار داده تا بتواند ایده و احساس خود به شخصیت‌های سیاسی و مسائل روز را به نمایش بگذارد.

توانایی هنرمندان کارتون و کاریکاتور را می‌توان در واکنش‌هایشان به مسائل روز دنیا، نکته سنجی، خلاقیت، ایده‌پردازی و اجرای متناسب با موضوع ذکر کرد و سهراب خیری از جمله هنرمندانیست که توانسته این فاکتور‌ها را در خود پرورش دهد و همیشه در اولین فرصت مسائل اجتماعی را دستمایه بروز خلاقیت خود قرار دهد.

بیوگرافی سهراب خیری :

افتخارات بین المللی:
۱- جایزه دوم جشنواره طنز آندرومرا ایتالیا در سال ۲۰۱۸
۲- گواهی و لوح تقدیر از جشنواره بین المللی “Humorous Literature,” رومانی ۲۰۱۸
۳- دیپلم افتخار از چهارمین مسابقه بین المللی “Antonio Arias Bernal” مکزیک ۲۰۱۸
۴- دیپلم افتخار هفتمین مسابقه بین المللی کارتون زیتون کشور قبرس ۲۰۱۸
۵- دریافت دیپلم افتخار جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور “Penela” کشور پرتغال ۲۰۱۸
۶- برنده اولین جشنواره کمپک و انیمیشن کودکان کشور چین ۲۰۱۶
۷- دیپلم افتخار پنجمین مسابقه بین المللی کارتون زیتون کشور قبرس ۲۰۱۶
۸- لوح تقدیر از جشنواره کارتون بین المللی کشور اندونزی ۲۰۱۶
۹- جایزه ویژه جشنواره بین المللی فاکس برای صلح کشور ایتالیا ۲۰۱۳
۱۰-دیپلم افتخار از فستیوال کاریکاتور کشور رومانی در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵

آثار سهراب خیری :

Visits: 262

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا