هنرمندان استان اردبیلهنرمندان کارتونهنرمندان کاریکاتور

هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار جواد علیزاده

هرشب با یک هنرمند، معرفی و آثار استاد جواد علیزاده لینک : https://ardabilvas.ir/?p=2255 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : @ArdabilVAS 👆

هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار جواد علیزاده | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل متولد دیماه ۱۳۳۱در سردترین فصل و در سردترین شهر ایران: اردبیل کوچه پیر زرگر، محله سید آباد …بخشی از کودکی ام‌را از سالهای ۳۴ تا ۳۷ در شاه آباد و پارس آباد دشت مغان گذراندم به دلیل شاغل بودن پدرم در اداره کشت و صنعت مغان شرکت شیار آذربایجان..سپس به تهران آمدیم .در کودکی به دلیل شهرستانی بودنم همیشه منزوی بودم و به نقاشی پناه می بردم.

در مدرسه، نقاشی و‌ سپس کاریکاتور چهره معلم هارا می کشیدم بعضی معلم ها تشویقم می کردند و بعضی از کلاس اخراجم! می کردند که اینگونه برخورد دوگانه در سطح کلان هنوز نسبت به کاریکاتور و انتقاد وجود دارد. برخی مسوولان تحمل انتقاد دارند برخی نه. در سال ۵۰ در کنکور سه رشته قبول شدم ۱-هنرهای تجسمی. ۲-تلویزیون و سینما ۳- ترجمه…که من بین اولی و دومی شیر یا خط انداختم و سومی یعنی ترجمه را انتخاب کردم! از سال ۴۸ به صورت آماتور با مجله کاریکاتور به مدیریت مرحوم‌محسن دولو شروع به کار کردم و بعد که کارچاپ‌شده ام، دریک‌نشریه تخصصی آمریکایی هم تجدید چاپ شد به صورت حرفه ای توسط مرحوم دولو، دعوت به کار شدم وچون عشق منوچون عشق من کاریکاتور بود به مرور ، رشته دانشگاهی و‌ ‌‌لیسانس زبانم را بی خیال شدم! گرچه لیسانس زبان هم مشکل بی سر و زبانی مرا حل نکرد! در مورد رشته ام، همیشه می گویم درست است که از رشته دانشگاهی یعنی ترجمه کمی دور افتادم اما هنوز هم دارم ترجمه می کنم، ترجمه ی رازها و سختی های زندگی به زبان طنز….

همیشه سعی کرده ام بر اساس اعتقادم به منافع ملی ، کاریکاتور بکشم و قلمم را به پول نفروشم و لذا سختی های زیادی کشیده ام اما پیش وجدانم همیشه راضی بوده ام که در سال ۶۰ آینده نگری کردم و به موقع هشدار دادم گرچه شغلم‌راهم از دست دادم!.از سال ۶۹ مجله طنزوکاریکاتور را منتشر می کنم و با وجودی که اکنون ضرر می کنم اما به خاطر همان عشق به کاریکاتور، دلم‌نمیاید مجله ام را که‌زندگیم‌را بر سر آن گذاشته ام، تعطیل کنم.طی این سالها در سبکهای مختلف از جمله طنز چهار بعدی، طنز نوستالژیک، طنزفلسفی ، طنز های سیاه و سفید، طنز سینمایی ، فوتبالی، طنز سیاسی و… کار کرده ام.

با طنز« نسبیتی » سعی کرده ام میانه روی ‌‌اعتدال و نسبی نگری و چند بعدی نگری را در برابر تعصب و مطلق نگری ترویج کنم.برنده سی جایزه خارجی …

برنده سی جایزه خارجی و دو‌ سه جایزه داخلی شده ام. هرچند جوانان خوشفکر و خلاقی هستند که در جشنواره ها برنده می شوند، من به انگیزه کسب جایزه نقدی در جشنواره های خارجی شرکت می کنم تا بلکه آن‌را خرج زندگی و‌انتشار مجله ام بکنم. من با اینکه در این سن هنوز مثل بچه ها با ‌‌قلم و‌مداد و مداد رنگی و پاک کن و‌تراش و…. سر وکار دارم در عوض خوشحالم که کودک درونم هنوز زنده و فعال است و خصلت های مثبت کودکی ام‌را حفظ کرده ام چون معمولا یک‌کودک‌، ذات پاکی دارد و کمتر دروغ می گوید.

به جوانان توصیه می کنم که چون کاریکاتور، هنر شریفی است کاریکاتوریست‌های جوان سعی کنند در کنار شغل و‌در آمد اصلی، کاریکاتور کار کنند تا مجبور نشوند گاهی بر خلاف باورهای خودشان قلم‌بزنند. با آرزوی موفقیت برای جامعه کاریکاتوریست‌ها و به امید روزهای بهتر و شاد تر.
جواد علیزاده

جواد علیزاده خود را هنرمندی «فرار! جناحی (یعنی فراری دهنده جناحین از خود!)»

برنده جایزه عالی کاریکاتور سیاسی سازمان ملل

هر سال نمایشگاه کاریکاتور سازمان ملل،باعنوان جایزه‌ای برای کارتون سیاسی ۲۰۱۱ به نام لوری(کاریکاتوریست مشهور آمریکایی) بر‌گزار میگردد که از ایران با سوژه‌ای بیطرف و مستقل درمورد گرانی بنزین توانست جایزه عالی نمایشگاه و تقدیر نامه ای از بان کی مونرا به دست بیاورد.

طنز چهاربعدی

جواد علیزاده مبتکر نوع متفاوت و غیرمتعارفی از طنز علمی و فلسفی، تلفیق علم فیزیک با طنز، شوخی با بعد چهارم (زمان)، شوخی با فرضیه نسبیت اینشتین و فرمول E=mc2 است. لینک سایت طنز چهار بعدی علیزاده در سال ۲۰۰۵ در سایت تخخصصی انجمن فیزیک اروپا معرفی شده و سایت انجمن فیزیک ذره‌ای جهان (CERN) کارگاهی آموزشی دربارۀ فیزیک را با نمایش یکی از کارهای اینشتینی علیزاده ( پارادوکس دوقلوها) در سال ۲۰۰۹ بر‌گزار کرده است.

برخی از جوایز و داوری‌ها :

جوایز :

جواد علیزاده تا کنون ۳ جایزه‌ی داخلی و حدود ۳۰ جایزه‌ی بین‌المللی را نصیب خود کرده است که برخی از مهمترین جوایز او عبارتند از:

  • مقام اول کاریکاتور چهره در جشنواره آنگلت فرانسه ۱۳۶۹
  • جشنواره تولنتینو ایتالیا: ۳ بار در سال‌های ۱۳۷۰-۱۳۷۲-۱۳۷۴
  • مدال نخل نقره‌ای بوردیگرا ایتالیا ۱۳۷۵
  • مقام اول جشنواره آنکارا ۱۳۸۶
  • نشان لیاقت سازمان ملل ۱۳۹۰
  • جایزه اول فستیوال آیدین دوغان ترکیه ۲۰۱۲/ ۱۳۹۱

داوری‌ها

  • در فستیوال کارتون اسکوپیه۱۳۶۵
  • فستیوال کارتون آنگلت فرانسه ۱۳۷۰
  • جشنواره کارتون دوبی-امارات ۱۳۸۱
  • جشنواره کارتون مانیسا-ازمیر ترکیه۱۳۸۷
  • دوسالانه‌های بین‌المللی کارتون تهران در سالهای ۷۲-۷۴-۷۶-۸۴-۸۶ و…
  • جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان ـ‌ ارومیه ۱۳۸۶
  • جشنوار کارتون نوروز و گردشگری تهران ۱۴۰۰

سایت : www.javadalizadeh.com
صفحه مجازی استاد جواد علیزاده : اینستاگرام

آثار هنرمند :

Visits: 88

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا