اخباراخبار هنرمنداناخبار و نتایج جشنواره‌ها

جشنواره کارتون پویش حرف و گفت برندگان خود را شناخت

جشنواره کارتون پویش حرف و گفت برندگان خود را شناخت  |  انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

جشنواره کارتون پویش حرف و گفت برندگان خود را شناخت | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل جشنواره کارتون پویش حرف و گفت، در راستای رسیدن به اهداف پویش «حرف و گفت» که از یکم تا هفتم آذر برگزار شد و برگزیدگان خود را معرفی کرد. طبق اعلام دبیرخانه استاد جواد علیزاده، مهناز یزدانی و هیبت اکبری به ترتیب مقام اول تا سوم این پویش را کسب کردند.

جمال رحمتی، دبیر جشنواره کارتون حرف و گفت در مصاحبه خود در خصوص این جشنواره و اهداف آن بیان کرد : «این جشنواره به سفارش صندوق جمعیت ملل متحد و توسط وزارت بهداشت برگزار می‌شود.  تعدادی از افرادی که فعالیت فرهنگی و پژوهشی داشتند، و همینطور افرادی که حوزه تخصصی‌شان خشونت خانگی و مهارت در گفت‌وگو است، گرد هم جمع شدند و این کمپین را عملیاتی می‌کنند. اهداف هر جشنواره‌ای می‌تواند مختلف باشد. معمولا وقتی یک جشنواره با موضوعات اینچنینی برگزار می‌شود قصد تاثیرگذاری در فرهنگ عامه دارد و می‌خواهد ایجاد دغدغه کند؛ تا از طرفی قانونگذاران هم به موضوع توجه کنند و در حمایت از این ایده قانون تصویب کنند و با دیدن آثار خلق شده در این حوزه به آن فکر کنند. حالا چقدر این دغدغه تاثیرگذار باشد بستگی به نحوه برگزاری آن جشنواره دارد.»

استاد جواد علیزاده در خصوص دریافت این جایزه در صفحه شخصی خود گفت :

این اولین جایزه داخلی اش بعد از نیم قرن! در حوزه هنر کارتون و کاریکاتور است.
و اما من در مراسم اهدای جوایز گفتم که من و ‌نسل من به خاطر سن و سال مان کمتر در جشنواره های داخلی شرکت می کنیم تا جوانان فرصت بیشتر برنده شدن داشته باشند. دلیل دیگر عدم شرکت ما، داور بودن مان و یا موضوعات جناحی و شعاری برخی جشنواره ها است. ضمن اینکه من خاطره خوبی از شرکت در جشنواره داخلی ندارم؛ از جمله در جشنواره مطبوعات سال ۷۳ که من با کاری در مورد فاجعه بوسنی شرکت کردم که در مطبوعات بین المللی هم چاپ شده بود، روز قبل به من گفتند تبریک. شما برنده جایزه اول شده ای و فردا که به تالار وحدت دعوت شدم دیدم شخص دیگری را برنده اعلام کردندو ‌معلوم‌شد افراطیون به دلایل جناحی، شبانه رأی را عوض کرده اند!و‌ ‌اما چرا در این جشنواره شرکت کردم، یکی به‌خاطرمتولیان جشنواره، دیگرموضوع مهم و سازنده جشنواره یعنی گفتگو و نفی خشونت در نهاد خانواده به عنوان هسته اولیه اجتماع آن هم در شرایطی که خشونت در جامعه ما متأسفانه نهادینه شده و دیگر به خاطر دبیر جشنواره آقای جمال رحمتی بود که‌ کارتونیست موفق و مدیر فعالی است. لذا به قصد هشدار و نه کسب جایزه با سوژه ای در باره تأثیر مخرب دعوای خانگی بر فضای خانه و روح کودکان و‌ حتی عروسک های خانه، شرکت کردم.

دلیل دیگری بر اولویت انگیزه رسالت اجتماعی ام به کسب جایزه، به جشنواره کارتون کودک آنکارا در سال ۲۰۰۷ برمی گردد که در فراخوان تأکیدشان بر کارتون شاد برای کودکان بود اما من با بر خلاف مقررات جشنواره با کاری تلخ در باره کودک ‌طلاق شرکت کردم چون معتقد بودم گاه طنز تلخ می تواند آگاهی بخش و‌ ‌هشدار دهنده و حتی موجب تسکین کودک ‌طلاق شود. چون ‌او‌ می بیند که آدم‌ بزرگ ها هم می توانند مشکل کودکان را درک و ‌تجسم کنند و دیگر اینکه، می خواستم به خانواده ها هشدار دهم که‌ طلاق چقدر تاثیر بد بر کودکان می تواند بگذارد گرچه بعضی مواقع، اجتناب ناپذیر است. برخلاف انتظارم، همین‌کار تلخ من، برنده تک‌ جایزه ۲۰۰۰ دلاری جشنواره شد! ضمنا من بعد از ۵۰ سال کار کردن برای اولین‌بار در داخل، برنده جایزه اول شدم!

استاد جواد علیزاده

بیشتر بخوانید :
هرشب با یک هنرمند، معرفی و آثار استاد جواد علیزاده

برگزیدگان جشنواره :

«در جشنواره کارتون پویش حرف و گفت، که با هدف ترویج رابطه سالم خانوادگی و ارتقای فرهنگ گفتگو‌ی دور از خشونت در خانواده های ایرانی  با حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل و ‌وزارت بهداشت برگزار شد، این افراد برنده شدند:

  • نفر اول:  جواد علیزاده
  • نفر دوم:  مهناز یزدانی
  • نفر سوم: هیبت اکبری
  • تقدیرشدگان : ناهید زمانی، عفت‌امجدی پو، محمود نظری، سهیل محمدی، منصوره دهقانی و علیرضا پاکدل

داوران جشنواره کارتون پویش حرف و گفت :

داوران این جشنواره هم فیروزه مظفری،اردشیر رستمی و جمال رحمتی هستند. »

این آثار از روز جمعه ۲۸ آبان تا هفتم آذر، در گالری خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شد.

انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل کسب مقام اول این جشنواره را به استاد جواد علیزاده تبریک عرض می‌کند و برای ایشان آرزوی سلامتی و شادکامی دارد.

Visits: 4

منبع
ایران کارتونعصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا