اخبار انجمناطلاع رسانیهیأت مدیره

اطلاعیه شماره ۱۲ ـ جامعه هنری یکپارچه انجمنی قوی‌تر از مدیران می‌سازد

اطلاعیه شماره 12 ـ جامعه هنری یکپارچه انجمنی قوی‌تر از مدیران می‌سازد لینک : https://ardabilvas.ir/?p=3330 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : @ArdabilVAS 👆
اطلاعیه شماره ۱۲ ـ جامعه هنری یکپارچه انجمنی قوی‌تر از مدیران می‌سازد | رئیس هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل تغییرات در شیوه ثبت انجمن و اتخاذ راه حل مناسب، عدم تخصیص امکانات مناسب به بهانه‌های مختلف، عدم تحقق وعده‌ها و تغییرات اجباری در هیأت مؤسس، باعث از صرف زمان و بیش از حد انتظار شد. سال جدید امیدوار کننده و پر از دستاورد برای همه ما خواهد بود. ثبت انجمن اولویت اصلی جامعه هنری است و باید تمام تلاش ما در این زمینه باشد.

اطلاعیه شماره ۱۲ ـ جامعه هنری یکپارچه انجمنی قوی‌تر از مدیران می‌سازد | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل یکی از اهداف انجمن در فاز اول، علاوه بر ثبت رسمی انجمن به عنوان یک تشکل مردم نهاد در حیطه هنر و فرهنگ، شناساندن هنرمندان برجسته و تأثیرگذار، اساتید، هنرمندان با استعداد و جوان به جامعه هنری است.

انجمن وظایفی دارد و البته انتظاراتی، باید در نظر داشت که انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل با اینکه از قدیمی‌ترین انجمن‌های هنری استان و شاید ایران به شمار می‌رود و قریب به دو دهه سابقه فعالیت را پشت سر گذاشته، ولی بعد از تغییر سیستماتیک و تعریف انجمن‌ها در سال ۸۸ رکود بخش قابل توجهی از همه انجمن‌ها را تشکیل داد و انجمن هنرهای تجسمی نیز از این جریان بی‌نصیب نماند. در این سالهای روکود، هنرمندانی به صورت انتخابی از سوی مدیران و گاه داوطلبانه انجمن را مدیریت کرده و در صدد ثبت آن برآمدند؛ ولی هر بار به دلیلی این روند متوقف گردید.

انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به خاطر تغییر دیدگاه دولت وقت به کاربری انجمن‌ها در کشور، نمی‌توانست همان روند قبلی خود را پیش گیرد. مشکلات قانونی و بروکراسی اداری مانع هرگونه فعالیت به عنوان انجمن بود و اگر نامش انجمن بود به دلیل سابقه ذهنی هنرمندان از آن بود ولی در ذهن مدیران هرچه بود انجمن نبود. به لحاظ قانونی انجمن محسوب نمی‌کردند و به کل نادیده گرفتند.

اما در یک یا دو سال اخیر نگاه دولت به انجمن‌ها تغییر کرده و در این تغییر، اساسنامه آن نیز به صورت پیش‌فرض تدوین و برای ثبت به اداره‌ کل استان‌ها ارسال و با شیوه‌ای اتخاذ شده ثبت گردد. در این میان حدود ۱۰ سال از فعالیت رسمی انجمن گذشته بود و انجمن دیگر آن فضای یکپارچه را نداشت و مرکزیت هنری خود را از دست داده بود. نسل جدید انجمن را خانه خود نمی‌دانست و اختلاف‌ها و حاشیه بخش جدایی ناپذیر انجمن شده بود.

اما با همت هنرمندان استان هنوز مکانی به عنوان انجمن پابرجا بود. در ادامه، انتخابات انجمن بعد از حدود ۱۱ سال با هر ضعفی که داشت بالاخره انجام شد و هیأت مؤسس یازده نفره با انتخابات در یک جلسه جمع و جور مأموریت خود را جهت ثبت رسمی و قانونی انجمن آغاز کردند.

اما مشکلات همچنان وجود داشت و باری بر دوش افراد می‌افزود و هر بار بیش از پیش کار را سخت می‌کرد. به دلیل انتخاب روش غلط، اطلاع‌رسانی ناکافی و عدم مطالعه اساسنامه از سوی مدیران جلسه، برخی از افرادی که در انتخابات جهت حضور در هیأت مؤسس انتخاب شده و قرار بر ثبت انجمن داشتند، به دلیل مغایرت با اساسنامه و قانون ثبت شرکت‌ها، از جمع هیأت مؤسس کنار گذاشته شدند. این در حالی بود که طبق اساسنامه هیأت مؤسس باید از یازده نفر تشکیل می‌شد و ما حدود شش نفر را به دلایل مختلف از دست داده بودیم.

در این میان اختلاف‌ در موضوعات مختلف با مدیران اداره کل، عدم تأمین مکان مناسب (برخلاف دوره‌های گذشته که حداقل مکان انجمن مشخص بود)، وعده‌های تو خالی، رفتار دوگانه مدیران نسبت به هیأت مدیره‌های فعلی و قبلی و بی‌احترامی‌های صورت گرفته دلسردی‌ در میان هیأت مدیره را دامن زد و باعث شد از جمع اعضای اصلی فقط ۳ نفر مسئولیت انجمن را عهده‌دار باشند. طبق اساسنامه این اتفاق قابل قبول نبود و باید نفرات جایگزین می‌شدن.

بعد از چندین جلسه و مشورت تصمیم بر برگزاری مجمع عمومی، ثبت‌نام کاندیداها و برگزاری انتخابات گردید ولی به دلیل تعداد کم ثبت‌نامی و به حد نصاب نرسیدن داوطلبان انتخابات برگزار نشد و فقط جلسه دومین مجمع عمومی با حضور اعضای ثبت‌نامی برگزار گردید و طی آن گفتگو، نظرخواهی و تصمیماتی اتخاذ گردید.

جامعه هنری یکپارچه انجمنی قوی‌تر از مدیران می‌سازد.

هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل

در این میان باز هم روند ثبت انجمن و پیشنهاد وزارتخانه در این خصوص دچار تغییر شد. تغییرات اینگونه بود که اساسنامه ارسالی از سوی وزارت باطل اعلام و سندیت خود را از دست داد، ثبت انجمن که پیش از این قرار بود با ۱۱ نفر به عنوان هیأت مؤسس از طریق اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود، تبدیل به ثبت مؤسسه شد و همه چیز را دگرگون کرد.

از یک طرف نیازی به ۱۱ نفر نبود از طرف دیگر مدیران و کارشناسان هنرهای تجسمی اداره کل تأکید بر تک منظوره بودن مؤسسه داشتند و هیأت مدیره به دلیل مالکیت شخصی و تبعات بعدی آن زیر بار نمی‌رفتند. این پروسه (عدم مالکیت شخصی یا حقیقی و عدم ثبت به عنوان مؤسسه تک منظوره) و رسیدن به نتیجه مطلوب زمان زیادی را از هیأت مدیره گرفت تا اینکه روش مناسب با خواست خداوند به دست آمد.

در اینجا باید اشاره کنیم که انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به صورت حقوقی و به صورت مؤسسه چند منظوره ثبت خواهد شد و این یعنی هیچ کس به جز هنرمندان استان مالک انجمن نیست و هر نوع فعالیت در زمینه هنرهای تجسمی و فرهنگی قابلیت اجرا خواهد داشت. این مسئله بزرگترین دغدغه شخص من و البته هیأت میدره بود که مالکیت فرد در انجمن حاکم نباشد.

به یاد داشته باشیم که مشکلات هیأت مدیره فعلی از زمان انتخابات تا کنون به دلایل مختلف وجود داشته و متأسفانه بیشتر هم شده است. ما انتظار داشتیم روند به گونه‌ای پیش رود که حداقل روال قبل ثابت و امکانات به آن اضافه شود ولی برعکس علاوه بر اینکه امکاناتی اضافه نشد بلکه همه چیز به شیوه‌ای نامتعارف مصادره شد.

ما انتظار داشتیم هر آنچه به عنوان انجمن تلقی می‌شود طی تغییر و تحولی به ما واگذار شود ولی این چنین نشد و ما چیزی به نام انجمن تحویل نگرفتیم که هیچ چیزی هم با دست خودمان به آن اضافه کردیم که نیاز به آن داشتیم. در این میان حتی صفحات فضای مجازی در پیام‌رسان‌ها نیز به ما تحویل داده نشد و ما مجبور به شروع از صفر شده و سایتی را که قرار بود هزینه آن از طریق اداره تأمین شود با هزینه‌های شخصی بازگشایی و مدیریت آنرا به عهده گرفتیم.

هنرمندانی که فعالیت ما را کافی نمی‌دانند و بر آن نقد دارند به دلیل عدم حضور در جلسه مجمع عمومی و نبود مکانی جهت برگزاری جلسات هفتگی و عمومی با هنرمندان، علاوه بر گوش‌زد کردن نکات منفی و انتظاراتشان باید ما را بیشتر همراهی کنند تا ما هم بتوانیم با حمایت آنها مدیران وادار به تخصیص امکانات کنیم.

هیأت مدیره فعلی علاوه بر اینکه به لحاظ مالی، امکانات لوجستیکی و حمایت معنوی و فکری چیزی دستش را نگرفت، بلکه مشکلاتی مانند عدم رعایت اساسنامه، تشکیل مجمع عمومی جهت تکمیل هیأت مدیره و هیأت مؤسس، عدم حمایت کافی از طرف جامعه هنری، عدم حمایت از طرف مدیران، عدم تخصیص حداقل امکانات جهت برگزاری برنامه‌ و ایده‌های تدوین شده علی‌رغم نامه‌نگاری‌های صورت گرفته و عدم تحقق وعده‌های داده شده، وقت و انرژی زیادی از همین چند نفر باقیمانده گرفته و ادامه این روند در نهایت باعث بی‌اعتمادی جامعه هنری خواهد شد.

در این چند ماه که مسئولیت انجمن را عهده‌دار شده‌ایم اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی را دنبال کردیم و در تحقق اهدامان کوتاه نخواهیم آمد. ولی باید اعتراف کنیم که شرایط برای به سرانجام رساندن همه اهداف مناسب نیست و زمان تنها قربانی این روند خواهد بود. برنامه‌های ما که بر اساس نقد و بررسی سال‌های گذشته، آسیب‌شناسی جامعه هنری و ادوار گذشته و آرمان‌های ما تدوین شده، به چند بخش اصلی تقسیم شده و فاز اول آن را ثبت انجمن، ارزش‌آفرینی برای انجمن(بالا بردن اعتبار انجمن بین هنرمندان و جامعه هنری استان) و درآمدزایی خواهد بود.

برنامه‌های هنری، مانند گرد‌همایی‌ها، کنفرانس‌های هنری،‌ جلسات نقد و بررسی، دوره‌های هنری کوتاه و بلند، دعوت از اساتید در فاز بعدی و برگزاری ورکشاپ، نمایشگاه، جشنواره، نشریات، کتاب و مواردی از این دست در بخش سوم قرار دارند.

باید واقع‌بینانه به شرایط موجود نگاه کرد و مشکلات را بدون جانب داری بررسی کرد. آسیب‌شناسی و نقد و بررسی ما در جلسات اول هیأت مدیره حاکی از آن بود که جامعه هنری اردبیل دچار حاشیه و اختلاف نظر شدید شده و باید در طول زمان این اختلافات از بین رفته و هنرمندان بدون هیچ منفعت‌طلبی از سوی انجمن به شیوه‌ای درست از امکانات فراهم شده بهره‌مند شوند. مسئله‌ای که در دوران گذشته نادیده گرفته شده بود.

توزیع عادلانه و بهره‌مندی یکسان از امکانات موجود و افزایش آن برای توسعه جامعه هنری یکی از وظایف اصلی انجمن هنرهای تجسمی می‌باشد. ایجاد بستر هنری و فرهنگی مناسب و ارتقا بخشیدن سطح سواد بصری و سلیقه جامعه هنری و مخصوصا مخاطبان بالقوه هدفی بلندپروازانه است که ما آن را دنبال خواهیم کرد. چرا که معتقدیم اگر کتابی نوشته شود ولی جامعه سواد خواندن آن را نداشته باشد، آن کتاب جز هدر دادن کاغذ کاری انجام نداده است وباری بر جامعه افزوده. اما اگر جامعه قدرت درک و سواد لازم را داشته باشد بزرگترین هنرمندان، تشنه فعالیت برای آن جامعه خواهند بود.

این روند کاملا دو طرفه است و نیازمند همراهی هنرمندان جامعه، تحمل و زمان است.

در ادامه لازم می‌دانیم اشاره کنیم که مجمع سالانه انجمن که قرار بود در اواخر اسفند با اطلاع‌رسانی قبلی برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا، در زمان دیگر و شرایط مساعدتری برگزار خواهد شد.

امیدواریم خداوند توان تحقق اهداف و برنامه‌های اصلی را به ما عنایت فرماید تا بذر تردید نسبت به توانایی ما در مدیریت انجمن از خشکیده شود و ریشه حمایت پرشور جامعه هنری از انجمن گردد.

با تشکر از حمایت جامعه هنری استان اردبیل
هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل

Visits: 3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا