اخباراخبار انجمناخبار هنری استاناطلاع رسانیاطلاع رسانینشست تخصصی

گزارش تصویری نشست تخصصی «مبانی نقد هنری»

گزارش تصویری « نشست تخصصی مبانی نقد هنری» | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

گزارش تصویری نشست تخصصی «مبانی نقد هنری» | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل نشست تخصصی مبانی نقد هنری با حضور جمعی هنرمندان، استادان و دانشجویان هنر استان ۱۶ خرداد برگزار شد.

این نشست که با سخنرانی دکتر حسام حسن‌زاده از هنرمندان مطرح استان و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مترجم کتاب مبانی طراحی گرافیک همراه بود ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در سالن بیضاء اردبیلی با حضور هنرمندان و استادان مطرح کشور و استان همچون، آقایان بابک گرمچی، موسی رجبی‌اصل، رحمان شاه‌محمدی، حجت‌اله عینی، هوشنگ زمانیان، حسن معترض، حسین آزاد و سایر هنرمندان برگزار شد.

در این نشست استاد حسن‌زاده در خصوص نقد هنری، شاخه‌ها و نظریه‌های معتبر ارائه شده در خصوص نقد و انوع مختلف را مطرح و در خصوص اینکه نقد به چه اندازه می‌تواند مهم باشد از زوایای مختلف واشکافی و از منظر اندیشمندان این حوزه مباحثی را مطرح کردند.

ایشان با بیان اینکه «نقد کمتر از خلق نیست» نقد هنری را به اندازه خلق یکی اثر هنری با ارزش و معتبر دانستند و در ادامه به وجود شاخه‌های مختلف نقد‌ مانند نقد فرمالیستی، نقد روانشناسانه، نقد سیاسی، نقد اجتماعی، نقد فرهنگی، نقد مذهبی و … معرفی و فاکتور‌های مهم هر کدام را به صورت خلاصه مطرح نمودند.

در ادامه نیز با بیان این نکته که نقد روشمند است و نمی‌توان هر اظهار نظری را به عنوان نقد قبول کرد، طرز فکر جامعه هنر را از نقد اصولی ناقص دانسته و مشکل اساسی را در نحوه آشنا شدن هنرمندان با نقد دانشگاه و تدریس ناقص آن برشمردند.

در پایان با بیان این نکته که وجود یک رشته تخصصی در مقاطع کارشناسی ارشد و پرورش دانشجویان متخصص در حیطه نقد، می‌تواند منجر به فعالیت‌های تخصصی در این حیطه شده و به جستارهای گسسته در این حیطه پایان دهد. چرا که نقد یک مبحث عمومی نیست و باید با شیوه و راهکاری درست و با پایه‌های علمی با آن برخورد کرد.

این نشست با پرسش و پاسخ کوتاهی که از طرف چند نفر از استادان و حاضرین در جلسه مطرح شد به کار خود پایان داد.

این برنامه به همت انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، انجمن علمی هنر اسلامی دانشگاه محقق و اداره کل کتاخانه‌های عمومی استان اردبیل برنامه ریزی و اجرا شد.

Visits: 12

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا