فراخوانفراخوان مقاله

هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی»

هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی»  |  انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی
۰۰روز
۰۰ساعت
۰۰دقیقه
۰۰ثانیه

هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد « هنر قرآنی » ، درصدد است تا گسترش و توسعه فضای تعامل میان مباحث نظری و اجرای آثار هنریِ هنرمندان ایرانی را در این حوزه فراهم سازد. بی تردید زمینه انجام تحقیقات و پژوهش های علمی و کاربردی در این موضوع که بحثی میان رشته ای است، با ارائه موضوعات جدید و استانداردهای نوین، بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش ها، تجربه ها و نوآوری های آکادمیک، به توسعه فرهنگ و دانش فنی می افزاید و اذهان را به حفظ، حراست و ترمیم تخریب های میراث های هنری-فرهنگی در این زمینه،آگاه می سازد.

هنر در هر زمان، با بهره گیری از قابلیت ها، امکانات و انتظارات هر دوره، برای ارائه افکار و انعکاس اندیشه های هنرمندان، به طرق مختلف ظاهر گردیده است. زمان، در تغییرات سبک ها و تکنیک های هنری چنان موثر واقع شده، که امروزه هنر، مبتنی بر فن آوری که حاصل اختراعات و ایده های نوین می باشد، به عنوان یکی از نیازهای جدی جامعه هنری حاضر، برای ارتباط با انسان معاصر، بدل شده است.

پرواضح است که شناخت هر چه بیشتر هنر معاصر و به کارگیری شیوه های نوین هنری و بصری، برای انعکاس اندیشه های اصیل و تمدن هر کشور ضروری است. انعکاس اندیشه هایی که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، تجاری، سیاسی، اقتصادی و یا حتی عرضه عقاید شخصی، هنر، تکنولوژی و رسانه های نوین هنری را ابزار قرار می دهد.در این میان ابزارهای هنری، یکی از رساترین، بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و ارسال پیام است.

زیرا که هنر یعنی مجرد شدن و تجرد را احساس کردن. یعنی آن روح مطلق ناخودآگاه در انسان به خودآگاهی رسیدن. هنر کشف خود انسان و شکفتن و شکوفایی دادن به همه استعدادهای ماورایی و حتی ماوراء عقلی و منطقی انسان است. هنر ساختن نوع بالاتری از انسان و از بشر است.

این مرتبه والای هنری تنها در کاملترین مرجع دینی، «قرآن کریم» ارائه می گردد. دین و هنر بشر همیشه در هم تنیده بوده اند. هنر متعالی و دین هر دو در روح ملکوتی انسان ریشه دارند و غایتشان نیز زدودن غباراز آئینه جان آدمی و تکامل و بقای اوست. در تعامل بین این دو نیز هنر به درک شفاف تر و عمیق تر دین کمک می کند. و دین غنای هنر و ارتقاء معنویش را در پی دارد.

دین گرچه حقایق خود را براساس برهان و روش علمی طرح می کند و برعناصر هنری مانند تخیل، آهنگ و دیگر ابزارهای آن تکیه ندارد، اما عرضه این حقایق با هنر آمیخته است.

متون دینی از زیبایی در شیوه بیان برخوردارند و از هر دو عنصر عقل و عاطفه بهره برده اند. زیرا هنر با جنبه عاطفی انسان پیوندی ویژه دارد. از این رو می توان با استفاده از این ویژگی معارف دین را در عمق اندیشه و جان مخاطبان جای داد.

درنمایشگاه بزرگ زندگی، قرآن ما را به تماشای تصاویر فرا می خواند، چرا که زبان تصویر زبان کلی و جهان شمول است و زمان و مکان و تاریخ و جغرافیا بر آن مستولی نمی­باشد.

از این رو، این همایش در نظر دارد تا به ارتقاءِ مباحثِ ضروریِ رویکردهای نوین در ارتباط با تصاویر هنری ارائه شده در« قرآن» بپردازد. چرا که هنر علاوه بر نقش زیباشناسانه و فرهنگ ساز خود، قادر خواهد بود تا به عنوان رسانه و ابزار آگاهی بخشی در جهت صیانت از میراث کهن و حفظ حرمتهای آن عمل کند و به هنر و میراث گذشته ارج نهاده و اصول زیبایی شناسی هنری را که در آثار هنری بهره مند از عرفان غنی اسلامی، به دست اساتید ایرانی از گذشته تاکنون شکل گرفته، پاس داشته و برای اشاعه بیشتر و بالاتر بردن پتانسیل ارتباطی این ساختار، به بررسی و معرفی فنون، تکنیک ها و رسانه های اخیر هنری دنیا بپردازد. این امر در اعتلای آگاهی به هنرجویان و هنرپروران عزیز مؤثر بوده و سهمی در اشاعه فرهنگ و هنر غنی اسلامی خواهد داشت. عنایت به «هنر ارائه شده در قرآن» ، راهی است بس دراز که هر روز انسان را با رویداد تازه ای مواجه می نماید و آشنایی هرچند مختصر با آن، می تواند آغازگر شکل گیری ایده هایی نوین باشد.

این همایش با همکاری و مشارکت گسترده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و سازمانهای مرتبط برای برقراری ارتباطات علمی و تبادل افکار میان هنر و کلام الهی قرآن بویژه در زمینه هنرهای تجسمی، در اسفند ماه هزار و چهارصد در دو بخش علمی ( ارائه مقاله) و عملی( نمایشگاه گروهی آثار هنرهای تجسمی) برگزار می گردد.

محورهای همایش در بخش علمی

  • ۱- پژوهش های بنیادی و کاربردی با رویکردهای «هنرهای قرآنی»
    روش شناسی پژوهشی در «هنرهای قرآنی»
    ارزیابی و آسیب شناسی پایان نامه های دانشگاهی، با موضوع «هنرهای قرآنی»
    ارزیابی و آسیب شناسی سرفصل های دروس رشته های هنری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
  • ۲-«هنرهای قرآنی» و مطالعات بین رشته ای
  • «هنرهای قرآنی» در عرصه جهانی
    ارتباط هنرمندان معاصر با تکنیک ها و امکانات اجرایی «هنرهای قرآنی»
    شیوه های اجرای «هنرهای قرآنی» در هنرهای معاصر(گرافیک شهری، مبلمان شهری، حجم های شهری، دیوارنگاری و…)
    آسیب شناسی «هنرهای قرآنی» در نمایشگاهها و فستیوال های هنری
    کاربرد «هنرهای قرآنی» در هنرهای تجسمی، محیط زیست، صنعت
  • «هنرهای قرآنی» در فرهنگ بصری
  • ۳-هویت و بوم شناسی هنری در «هنرهای قرآنی»
    نقش بصری «هنرهای قرآنی» در معرفی و هویت هنرایرانی
    تجلی تفکر ایرانی- اسلامی در «هنرهای قرآنی»
    تاثیرات «هنرهای قرآنی» بر مخاطب
    نقش «هنرهای قرآنی» در پیشرفت و توسعه فرهنگی
    هویت ملی و مولفه های آن در «هنرهای قرآنی»
  • ۴- «هنرهای قرآنی» و مطالعات زنان
    پژوهش و مطالعات بانوان در «هنرهای قرآنی»
    معرفی و شناسایی آثار پژوهشی بانوان در حیطه «هنرهای قرآنی»
    نقش زنان در اصلاح الگوی ویژگی های بصری «هنرهای قرآنی»

گاه شمار همایش مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی»

  • ارسال اصل مقاله: تا ۳۰ دی ماه
  • اعلام نتیجه داوری: ۱۰ بهمن ماه

محورهای همایش در بخش نمایشگاهی

بخش های نمایشگاهی که در این دوره بصورت مجازی برگزار میشود:

تصویر سازی_ نقاشی _نقاشیخط – طراحی گرافیک (پوستر و لوگوتایپ) ،عکاسی، خوشنویسی و تذهیب.
موضوعات: بخش های نقاشی و تصویر سازی با موضوع : قصص قرآنی.
بخش های خوشنویسی، نقاشیخط ، پوستر و لوگوتایپ با موضوع بسم الله و اسما متبرکه، ادعیه و آیات کوتاه.
عکاسی با موضوع: دعا و نیایش

شرایط شرکت در همایش مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» :

  • شرکت برای عموم علاقمندان و هنرمندان آزاد است.
  • هرهنرمند میتواند همزمان درهربخش باارسال چهاراثر با رویکرد هنرهای قرآنی و موضوعات مطرح شده شرکت کند .
  • به تمامی هنرمندانی که آثارشان پس از داوری نهایی به نمایشگاه راه یابد گواهی شرکت اهدا می شود.
  • شرکت کنندگان به همراه اثر، یک فایل متنی از مشخصات فردی خود، شماره تماس، آدرس، تحصیلات و عنوان اثر ارسال نمایند.
  • آثار ارسالی باید در سه سال اخیر خلق شده باشد .
  • مسئولیت اصالت آثار بر عهده ی هنرمند است.
  • تکنیک و شیوه ی خلق آثار آزاد است.
  • انتخاب آثار توسط اساتید با تجربه دانشگاه های هنر انجام خواهد شد.
  • برگزار کننده همایش و نمایشگاه، حق استفاده از تمامی آثار ارسالی به دبیرخانه را در رسانه‌ها، انتشارات، تبلیغات و نمایش در داخل و خارج از کشور با ذکر نام هنرمند خواهد داشت.
  • شرکت کنندگان میتوانندآثار خود را با کمترین حجم ممکن ،(با توجه به مجازی بودن نمایشگاه، ترجیحا کمتر از دو مگابایت) و با قالب پست اینستاگرام قبلا در قالب مربعی تنظیم و به ایمیل و یا آی دی دبیر نمایشگاه ارسال کنند.
  • آثاری که قوانین ذکر شده در فراخوان را رعایت نکنند انتخاب نخواهند شد.

زمانبندی :

  • آخرین مهلت ارسال آثار: دهم بهمن ماه ۱۴۰۰
  • نمایش آثار اسفند ماه ۱۴۰۰ درگالری سایت و اینستاگرام انجمن.
  • برگزاری همایش: اسفند ماه

در گاه ارسال آثار نمایشگاهی

– Telegram ID: @f_mardanii
– Email: mardani.f.art@gmail.com

کمیته سیاستگذاری همایش

دکتر پریسا شاد قزوینی- دکتر نظام ادین امامی فر-دکتر محمد مهدی اخوی یان- دکتر میترا معنوی راد- دکتر عفت السادات افضل طوسی- مصطفی خزایی- دکتر علی اصغر شیرازی- دکتر منصور کلاه کج – دکتر علیرضا طاهری – آرش نوروزی -دکتر زهرا حسین نژاد- دکتر هدی زابلی نژاد- آقای فریدون مردانی

کمیته ی علمی همایش مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» :

دکتر پریسا شاد قزوینی- دکتر میترا معنوی راد- دکتر محمد مهدی اخوی یان- دکترسید حسن سلطانی- دکتر حمیدرضا قلیچ خانی- دکتر منصور کلاه کج – دکتر علیرضا طاهری – دکتر علی اصغر میرزایی مهر- دکتر فؤاد نجم الدین – دکتر حیدر جهان بخش- دکتر آناهیتا مقبلی – دکتر عفت السادات افضل طوسی- دکتر علی اصغر شیرازی – دکتر محمد کاظم حسنوند- دکتر جلال الدین سلطان کاشفی- دکتر سید نظام الدین امامی فر- دکتر زهرا حسین نژاد- دکتر هدی زابلی نژاد – دکتر زهرا کوزه گر- دکتر پاییزک پالوج- دکتر نسرین سید رضوی

درگاه ارسال مقالات

  • www avoa.ir
  • @art_festival_avoa
  • Email: info@avoa.ir
  • Tell: ۰۲۱- ۹۱۰۱۷۵۸۴
  • برگزار کننده و دبیربخش نمایشگاه همایش: آقای فریدون مردانی (بازرس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران)
  • دبیر علمی همایش: خانم دکتر زهرا حسین نژاد (رئیس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران)
    @zahra_hosseinnezhad
  • دبیر اجرایی همایش: خانم عطیه شمس (مدیر روابط عمومی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران)
    @shams_atie
    Tel: +۹۸ ۹۱۲ ۸۰۴ ۷۰۵۰
  • طراح و گرافیست: خانم سمیرا عدلو
    @medadebrangs
  • مسئول دبیرخانه همایش: خانم ندا موسوی (مدیر روابط بین الملل انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران)
    @nedamoosavinm

حامیان و مشارکت کنندگان همایش مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» :

دفتر امور زنان ریاست جمهوری، ، معاونت پژوهشی دانشگاه الزهراء ، معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهراء، دانشکده هنر دانشگاه الزهراء ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه پارس، دانشکده هنردانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه مازندران، موسسه فرهنگی اکو، سیویلیکا، موزه هنر های معاصر تهران، دانشگاه گلستان، کتابخانه ملی ایران، سازمانISC ، دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، انتشارات آبان، گالری آنلاین، دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما اندیشه، دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه علمی کاربردی واحد ۳۰ تهران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن علمی پژوهش هنر ایران، اتاق بازرگانی صنایع دستی، موسسه ارتباطات بین الملل، خبرگزاری ایکنا، کمپین هنر در برابر تاریکی، نگارخانه دانشگاه الزهرا،انجمن علمی هنرهای تجسمی تهران-آموزشگاه هنری مکعب – شبکه تعاون و تجارت ایران

هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی
هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

Visits: 22

منبع
گالری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا