مصاحبه هنرمندانهنرمندان استان اردبیل

داستان عکسی که هنرمند اردبیلی را به جشنواره «آکوا» رساند

داستان عکسی که هنرمند اردبیلی را به جشنواره «آکوا» رساند لینک : https://ardabilvas.ir/?p=7802 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : t.me/ArdabilVAS 👆

داستان عکسی که هنرمند اردبیلی را به جشنواره “آکوا” رساند | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به نقل از ایسنا/اردبیل حرفه ای اصلی اش بانکداری است اما عاشق عکاسی است و حاصلش شده تقدیر شدن در جشنواره‌های ملی و بین‌الملی خارجی؛ حالا هم که با سه اثر به جشنواره بین‌المللی عکس “آکوا” راه یافته اما با این همه تقدیر بین‌المللی از او، دل پُری دارد از بی مهری و بی توجهی مسئولین به استعدادهای فراوان نهفته در استان اردبیل چرا که نه خانه ای برای اهالی هنر هست و نه می توان با تجهیزات گران به علاقمندان به این هنر کمک کرد.

میرعلی پرندک عکاس اردبیلی  راه یافته به جشنواره بین‌المللی عکس “آکوا” است که خبرنگار ایسنا پای صحبت‌ دغدغه های این هنرمند می‌نشیند.

ایسنا: خودتان را به صورت مختصر معرفی کنید:

پرندک: میرعلی پرندک هستم. متولد سال ۱۳۵۲ در محله پیرمادر اردبیل. کارمند بانک سپه(مهر اقتصاد سابق) در اردبیل هستم.

از چه زمانی به هنر و به ویژه عکاسی علاقمند شدید و این حرفه رو به صورت جدی دنبال کردید؟

پرندک: از سال ۱۳۸۷ به صورت آماتور عکاسی از طبیعت را شروع کردم و از سال ۱۳۹۲ تاکنون به صورت تخصصی و علمی در ژانرهای مختلف لنداسکیپ، طبیعت، ماکرو ا، چشم انداز، حیوانات و حشرات و مونوکروم عکاسی کردم.

تاکنون چه موفقیت‌هایی در زمینه‌های هنری و عکاسی کسب کردین؟

پرندک: بنده در سال ۱۳۹۵موفق به دریافت مدرک psvA cademyاز کشور مالزی شدم و در حال حاضر جزو اعضای کلوپ فوکوس کشور و اعضای اصلی فیاپ(فدراسیون بین‌المللی عکاسی) هستم. در سال ۱۳۹۸در ارومیه موفق به دریافت گواهینامه ویرایش عکس‌های طبیعت شدم.

همچنین در تعدادی از جشنواره‌های ملی و بین‌الملی خارجی عکس از جمله جشنواره عکس مارک آلارچه قرقیزستان ۲۰۲۰، جشنواره بین‌المللی آکوا تاجیکستان۲۰۲۰، جشنواره بین‌المللی ابراهیم زمان ترکیه ۲۰۲۰، جشنواره بین‌المللی رافلز آواردس سنگاپور۲۰۲۰، جشنواره بین‌المللی اورهان هلدینگ ترکیه۲۰۲۰، جشنواره بین‌المللی سالگرد فیاپ در لوکزامبورگ۲۰۲۰، جشنواره بین‌المللی عکس خیام در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و جشنواره عکس سلامت و روان ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شرکت کرده‌ام که تاکنون شش عکس از بنده در سطح بین‌الملل پذیرش شده است.

نظر شما در مورد نگاه جامعه به هنر؟ و اینکه چقد هنر در میان مردم مورد قبول واقع شده؟

پرندک: به هنرهای هفت‌گانه و مخصوصا موسیقی و عکاسی آنچنان که باید در کشور بها داده نمی شود. تا به حال  بدون مربی با امکانات ناچیز به اینجا رسیده‌ام؛ یک کانون و یا خانه هنر و یا حتی در اداره فرهنگ و ارشاد در استان اردبیل نداریم و یا یک نهادی که استعدادهای فراوان نهفته در شهر را دور هم گرد آورد؛ این از کاستی‎های هنر عکاسی و کلیه هنرهای تجسمی بوده است و تا به امروز هم هست.

بیشتر بخوانید :
جشنواره «آکوا» میزبان عکاس اردبیلی

دغدغه‌ها و انتظارات شما به عنوان یک هنرمند از جامعه؟

پرندک: برای بالفعل شدن استعدادهای جوانان باید مسئولین امر راهکارهایی اجرا کنند که مقام‌های بهتری در آینده نصیب استان ما شود. ضمنا از آنجا که تجهیزات عکاسی خیلی گران بوده و قیمت هنگفتی دارد، مسئولان بایست به دنبال کشف استعدادها و کمک به کسی که توان مالی ضعیفی هست باشند.

دغدغه‌ها و انتظارات شما به عنوان یک هنرمند از مسئولان؟

پرندک: از مسئولان انتظار داریم بخاطر استعدادهای زیادی که در این استان وجود دارد، یک هنرکده و خانه فرهنگ و کانون عکاسان در این استان دایر کنند تا از نوابغ این حوزه در استان نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم. همچنین از مسئولان اجرایی و فرهنگی استان انتظار می‌رود از ظرفیت عکاسان خوب اردبیل بخصوص آقای عبدالرحمان مجرد برای بهبود بخشیدن وضعیت این هنر در استان و کسب عناوین مختلف توسط هنرمندان استانی در عرصه‌های جهانی به نحو احسن استفاده کنند.

از توجه خبرگزاری ایسنا به هنرمندان و شناسایی و معرفی آنان به جامعه نیز نهایت تشکر دارم.

با توجه به شرایط پیش آمده اخیر(بیماری کرونا)، در این برهه زمانی وضعیت کارهای هنری شما چگونه بود؟

پرندک: با توجه به بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی(ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی و رعایت فاصله اجتماعی) به طور محدودی از پیرزن‌ها و مردها و محیط کارییشان عکس‌هایی ثبت کردم و برای حضور در جشنواره سلامت و روان و جشنواره بین‌المللی جهان در سال ۲۰۲۰ فرستادم که ان‌شاالله بتوانمنیم پذیرش و یا مقامی در آنجا کسب نمایم.

آیا تونستین کرونا و پیشگیری از اون رو در قالب هنر حرفه‌ایتون به جامعه نشون بدین؟

پرندک: با وجود بیماری کرونا عکاسی از مردم بسیار سخت بود، ولی توانستم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عکس‌هایی ثبت کنم.

جشنواره بین‌المللی عکس «آکوا» در شش بخش با موضوع آزاد تک رنگ، آزاد رنگی، آب، مردم، چشم انداز و گردشگری با داوری در کشور تاجیکستان برگزار می‌شود که میرعلی پرندک در بخش‌های آزاد رنگی، چشم انداز و آب با سه اثر به جشنواره راه یافته است.

Visits: 19

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا