فراخوانفراخوان نقاشی

فراخوان نخستین دوسالانه نقاشی شاهنامه فردوسی در مشهد

فراخوان نخستین دوسالانه نقاشی شاهنامه فردوسی در مشهد لینک : https://ardabilvas.ir/?p=7265 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : @ArdabilVAS 👆

فراخوان نخستین دوسالانه نقاشی شاهنامه فردوسی در مشهد | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل دبیر این دوسالانه ضمن اعلام این مطلب می‌گوید: دوسالانه ملی نقاشی شاهنامه فردوسی با هدف بازنگری و توجه به اثر شاهنامه برگزار می‌شود.

ضرورت برگزاری ملی

لادن اورنگی می‌افزاید: بی‌شک بخشی از شاهنامه فردوسی عظمت زبان فارسی را یادآور می‌شود بنابراین این ضرورت احساس می‌شد که این دوسالانه به صورت ملی برگزار شود.

وی تأکید می‌کند: به جز بحث زنده نگه داشتن زبان فارسی در شاهنامه این کتاب دارای نکات بسیار برجسته‌ای است؛ کتابی که حکمت، آموزش، پرستش خداوند، وطن‌دوستی، آگاهی، ادب و… را یادآور می‌شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان می‌سازد: پرداختن به این کتاب ضروری است و باید این دوسالانه به صورت ملی برگزار تا فرصت حضور همه هنرمندان کشور مهیا شود، زیرا این افسانه‌ها و حکمت‌ها تا زمانی که به روح زمانه و زبان مدرن تبدیل نشوند اثرگذار نخواهند بود.

انرژی‌بخشی برای هنرمندان

وی با اشاره به این نکته که این روزها با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ بسیاری از فضاهای هنری تعطیل شده و فضای مجازی تا حدی فعال است، بیان می‌دارد: شماری از هنرمندان نیز در فضای خصوصی خویش همچنان مشغول به کار هستند، از این رو این فراخوان می‌تواند به نوعی انرژی‌بخش باشد تا هنرمندان که در این دوران بیشتر در خانه هستند از این زمان بهره بهتری ببرند.

دبیر نخستین دوسالانه نقاشی شاهنامه اظهار می‌دارد: از این رو فراخوان نخستین رویداد دوسالانه ملی نقاشی شاهنامه فردوسی به همت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد منتشر شد.

هنرمندان با سبک‌های مختلف

وی تأکید می‌کند: حضور همه هنرمندان با هر سبکی برای شرکت در این دوسالانه آزاد است و این رویداد با هدف استفاده از ظرفیت هنرمندان نقاش در آفرینش آثار هنری با محتوای شاهنامه برگزار می‌شود.

لادن اورنگی می‌افزاید: همه کسانی که در زمینه هنری رویکردی نقاشانه داشته باشند، می‌توانند در این دوسالانه شرکت کنند و اکریلیک، آبرنگ، رنگ روغن، تکنیک‌های ترکیبی قابل پذیرش در این فراخوان است و به طور قطع هر نقاش شیوه مخصوص خودش را دارد و حتی در فراخوان تصویرگران به شرط اینکه کنش نقاشانه داشته باشند می‌توانند به این دوسالانه آثارشان را ارسال کنند.

موضوعات دوسالانه

وی درباره موضوعات این دوسالانه ملی نقاشی تصریح می‌کند: رزم و نبرد، شخصیت‌نگاری، پیکار نیکی و بدی، تراژدی، اسطوره‌ها، جغرافیای تاریخی، آیین و مناسک و نیایش در شاهنامه از جمله موضوعات این فراخوان است.

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: علاقه‌مندان از اول الی ۳۰ شهریور ماه سال جاری برای شرکت در این رویداد می‌توانند نام‌نویسی و تا ۱۵ آبان نیز می‌توانند آثار کامل خود را به دبیرخانه این رویداد ملی ارسال کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که داوران این دوسالانه از چه افرادی و در چه سطحی هستند، توضیح می‌دهد: همه داوران ملی، صاحب نظر و کار کرده در خصوص شاهنامه هستند و داوری آثار در دو مرحله در تاریخ‌های اول و ۱۵ آذر ماه انجام خواهد شد و فرح اصولی، معصومه مظفری، بهنام کامرانی، خسرو خسروی و جمشید حقیقت‌شناس از اعضای هیئت داوران این رویداد ملی هستند.

وی خاطرنشان می‌سازد: مرحله اول آثار از طریق تصویر ارسال در فضای مجازی است که ۹۰ اثر پذیرش می‌شود و در مرحله دوم از روی خود آثار داوران به ارزیابی می‌پردازند که به ۶۰ اثر برای ورود به نمایشگاه مجوز داده می‌شود که به هر یک از ۶۰ نفر برای ورود به نمایشگاه مبلغ ۳ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

برگزاری یکماهه نمایشگاه

دبیر دوسالانه نقاشی شاهنامه اظهار می‌دارد: افتتاحیه نمایشگاه یکم دی سال جاری است و این نمایشگاه به مدت یک ماه در مشهد برپا خواهد بود همچنین اختتامیه آن نیز ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود.

وی تأکید می‌کند: برگزاری اختتامیه دوسالانه نقاشی شاهنامه فعلاً حضوری برنامه‌ریزی شده است و به طور قطع با توجه به شرایط آن زمان تصمیم نهایی برای برگزاری هر چه بهتر آن گرفته خواهد شد.

خریداری آثار برای موزه توس

اورنگی در خصوص جوایز این رویداد نیز می‌گوید: مبالغ ۳۵۰، ۳۰۰ و ۲۵۰ میلیون ریال برای سه اثر برگزیده اهدا خواهد شد. همچنین برای هر یک از آثار راه ‌یافته به نمایشگاه مبلغ ۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است و هیئت انتخاب پس از مرحله دوم داوری، از میان آثار راه ‌یافته به نمایشگاه تا ۲۷ اثر به مبلغ حداکثر ۱۵۰ میلیون ریال انتخاب خواهند کرد و این آثار برای موزه توس خریداری خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان می‌سازد: اهمیت این رویدادها در تداوم آن است، با ادامه دادن آن به طور قطع تجربه و شناخت، بیشتر و حرفه‌ای‌تر می‌شود. این رویداد بسیار مهم است زیرا ما دارای سابقه مینیاتورهای درخشانی در ارتباط با شاهنامه هستیم. از طرفی شاهنامه به دلیل داستان‌های گوناگونی که دارد، دارای ظرفیت تصویری بسیاری است که امیدوارم با تداوم این دوسالانه در آینده نزدیک بتوان در ارتباط با کشورهایی که میراث شاهنامه را دارند جایگاه درخوری در منطقه داشته باشیم.

Visits: 67

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا