اخباراخبار انجمناخبار هنری استان

مروری بر فعالیت هنرهای تجسمی در ۳ سال اخیر

مروری بر فعالیت هنرهای تجسمی در ۳ سال اخیر لینک : https://ardabilvas.ir/?p=7256 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : @ArdabilVAS 👆

مروری بر فعالیت هنرهای تجسمی در ۳ سال اخیر | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به نقل از ایرنا اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرف معاونت هنری این وزارتخانه مسئولیت نظارت، هماهنگی و برگزاری فعالیت‌های هنرهای تجسمی در کشور را بر عهده دارد که در این گزارش مروری بر مهمترین فعالیت‌های ۳ سال اخیر داشتیم.

 مجید ملانوروزی که از دی‌ماه ۱۳۹۲ به مدت ۵ سال ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت،  ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷ هادی مظفری جایگزین وی شد.

در این گزارش به برخی فعالیت های اداره کل هنرهای تجسمی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ اشاره شده است که وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش اجرایی و حمایتی داشته است.   

سال ۹۶

 حضور ایران در پنجاه و هفتمین بی نیال ونیز

 حضور ایران در پنجاه و هفتمین بی نیال ونیز با یک هنرمند یکی از مهمترین فعالیت های این مجموعه در این سال بود. نخستین حضور ایران در بینال ونیز به سال های دهه ۶۰ میلادی باز می گردد در سال ۱۹۵۶ ایران اولین بار با دیواری دوازده متری، با آثار چند تن از هنرمندان شاخص ایرانی در ونیز حاضر شد اما ده سال بعد، در سال ۱۹۶۶، ایران برای آخرین بار قبل از انقلاب اسلامی در این بینال شرکت کرد. یعنی سیزده سال قبل از انقلاب در حالی که اوج شکوفایی هنر ایران بود اما در این بنیال شرکت نکرد. با این حال، در همین زمان چند نفر از هنرمندان ایرانی از جمله کامران دیبا، بهجت صدر و سهراب سپهری به صورت انفرادی توانستند در این دوسالانه حضور پیدا کنند.

یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور

مراسم افتتاحیه نمایشگاه یازدهمین دوسالانه کارتون و کاریکاتور تهران با حضور شخصیت‌های همچون مجید ملانوروزی مدیرکل اداره امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، احمد عربانی پیشکسوت عرصه کاریکاتور، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر یازدهمین دوسالانه کاریکاتور و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محمدحسین نیرومند کاریکاتوریست و گرافیست و بهرام عظیمی کاریکاتوریست و انیماتور در مؤسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

 در این رویداد هنرمندانی از ۷۳ کشور جهان شرکت داشتند که در این نمایشگاه شاهد منتخب آثار آنها هستیم؛ طی دو مرحله داوری تعداد ۵۰۳ اثر انتخاب و در این نمایشگاه نصب شد.

بخش «ستارگان» دهمین جشنواره فجر 

بخش ویژه ستارگان دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با هدف معرفی هنرمندان و آثاری که در رقابت ها و رخدادهای هنری جهان رتبه های برتر کسب کرده اند ۱۰ بهمن الی ۴ اسفند ۱۳۹۶ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

بازار هنری هنرمندان در تهران، اهواز و مشهد

این بازار آثار هنری با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در نقاط مختلف کشور برگزار شد که البته ۲ دوره آن در تهران برگزار شده است. اولین دوره بازار آثار هنری شهریور ۹۵ در خانه هنرمندان ایران برپا شد که آثار با قیمت واحد ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. دومین دوره بازار آثار هنری مرداد سال ۹۶ در خانه هنرمندان برگزار شد و همه آثار با قیمت واحد ۷۵۰ هزار تومان به فروش گذاشته شد. حال سومین بازار آثار هنری به صورت همزمان در تهران، مشهد و اهواز با نمایش ۳ هزار و ۲۰۰ اثر از ۵۳۲ هنرمند و با قیمت واحد ۹۰۰ هزار تومان در اسفند برگزار شد.

تفاهم‌نامه تاسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند

 امضای تفاهم نامه تاسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند با هدف همکاری مشترک پژوهشی و آموزشی در حوزه معماری  و ارتقا سطح دانش تخصصی جامعه معماران و شهرسازان منطقه آزاد اروند و همچنین تقویت همکاری و ارتباطات علمی و آموزشی و پژوهشی با موسسات ،شرکت ها و دانشگاه های معماری و شهرسازی منعقد شد.

نمایشگاه عکس « مقاومت ایثار پیروزی» در موزه آبادان

نمایشگاه عکس «مقاومت ایثار پیروزی» شامل عکس هایی از رسول ملاقلی پور، جاویدالاثر کاظم اخوان، رسول صدرعاملی، سعید صادقی، محمد فرنود، بهرام محمدی فرد، علی فریدونی، امیرعلی جوادیان، مهرداد اسدی، محسن راستانی، ساسان مویدی و  دیگر عکاسان دفاع مقدس برگزار شد.

 این نمایشگاه با ۶۰ عکس در دو بخش برگزار شد که بخش اول با عنوان مقاومت، عکس های مربوط به روزهای آغازین جنگ تحمیلی را شامل می شد. در این عکس ها صحنه هایی از مقاومت و ایستادگی رزمندگان ثبت شده است. بخش دوم نمایشگاه با عنوان ایثار و پیروزی، شامل عکس های مربوط به عملیات بیت المقدس، فتح خرمشهر و شادمانی رزمندگان در سایر شهرها اختصاص داشت.

 هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران

هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با تم “وضعیت” به دبیری کورش گلناری با حمایت دفتر هنرهای تجسمی و همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با ۷۸ اثر در بخش مسابقه و ۱۸ اثر در بخش مدعو  ۱۴ شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. هیات داوران این رویداد چیدمان‌های منتخب را راهی مناسب برای بیان درونمایه دوسالانه عنوان و تاکید کردند که این امر به معنای رجحان چیدمان به سایر شیوه‌های مجسمه‌سازانه نیست.

جشنواره سرچشمه سرخ

سرچشمه سرخ در چهار رشته هنری نقاشی، عکاسی، هنر جدید و پوستر  اسفندماه با تاکید بر  موضوعات حادثه هفتم تیر، اندیشه‌های شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر و همچنین تروریسم برگزار شد.

بیش از ۳۰۰۰  اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی آثار، در مجموع ۶۲۷ اثر را انتخاب کردند که شامل ۷۲ اثر در بخش پوستر، ۱۵۴ اثر در رشته نقاشی، ۷۲ اثر در بخش هنر جدید و ۳۲۹ اثر نیز در بخش عکس بود.

 ورک شاپ آموزشی انجمن هنرمندان سفالگر ایران

 برپایی نمایشگاه های مشترک با هنرمندان سایر کشورها از جمله کشور ترکیه و تمرکز بر برپایی ورک شاپ به جای برپایی بی ینال سفال معاصر بود.

 بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در کرمان

مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، بیست و چهارمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را از تاریخ ٢٠ تا ٢٣ شهریور در شهرستان کرمان، برگزار کرد.

این رویداد به منظور رقابت در عرصه خلاقیت های هنری، ارتقای سطح تخصصی هنرجویان و با هدف شناسایی، تربیت و معرفی جوانان متعهد با توجه به مؤلفه شایستگی و ارتباط هنری هنرمندان جوان سراسر کشور، با حضور استادان با سابقه دانشگاهی و هنرمندان سرشناس در رشته های مختلف هنرهای تجسمی برگزار شد.

 تجهیز کتابخانه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

 همزمان با برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان، کتابخانه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان از سوی موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر تجهیز شد. برخی از کتب در ۲ نسخه جهت به روز شدن آرشیو موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان و همچنین بهره‌مندی هنر دوستان و هنرمندان استان کرمان، اهدا شد.

نمایشگاه گروهی کالیگرافی ایرانی در تصویر سازی لباس، نمایشگاه گروهی نقاشی و تصویر سازی با موضوع شب یلدا و سال نو میلادی، نمایشگاه گروهی هنرمندان ایران در لیسبون با عنوان « سکوت لطیف هنر» ، ورک شاپ دو روزه زرین فام توسط انجمن هنرمندان سفالگر ایران و در نهایت  صدور مجوز ۳۹ نگارخانه در تهران بخشی دیگر از فعالیت های  اداره کل هنرهای تجسمی در سال ۱۳۹۶ بود.

سال ۹۷

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 

 یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در نگارخانه‌های موسسه صبا افتتاح شد و در این نمایشگاه، ۷۴ اثر از ۶۰ هنرمند در رشته خوشنویسی، ۷۰ اثر از ۶۶ هنرمند در رشته عکاسی، ۷۴ اثر از ۵۶ هنرمند رشته کاریکاتور، ۳۹ اثر از ۳۰ هنرمند در رشته گرافیک، ۶۸ اثر از ۵۵ هنرمند در رشته مجسمه‌سازی، ۱۰۵ اثر از ۷۹ هنرمند در رشته نقاشی، ۶۰ اثر از ۴۹ هنرمند در رشته نگارگری، ۳۲ اثر از ۲۹ هنرمند در رشته هنرهای جدید، ۸۲ اثر از ۶۱ هنرمند در رشته تصویرسازی و ۱۶ اثر از ۹ هنرمند در بخش سرامیک حضور داشتند.

 نمایشگاه عکس روزهای انقلاب 

نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» به عنوان یکی از بخش های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

پلاک ۴۰

«پلاک ۴۰» به عنوان یکی از بخش های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش آثار برجسته هنر انقلاب در این رویداد اختصاص داشت که به صورت ویژه‌ای هنر انقلاب و آثاری که طی این ۴۰ سال توسط هنرمندان شاخص خلق شده است را مورد توجه قرار داد.

عکس های این مجموعه محدوده زمانی روزهای آغازین انقلاب تا شامگاه ٢٢ بهمن ١٣۵٧ روز پیروزی انقلاب بود که در انتخاب آثار به ویژگی‌های عکاسان و سندیت تاریخی آثار، خلاقیت و میزان شجاعت و چگونگی حضور عکاس در صحنه برای رسیدن به تصویری مناسب از اتفاق و موضوع توجه ویژه ای داشت.

نمایشگاه پژوهشی نمایه چهل

نمایشگاه نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی یکی از رخدادهای پژوهشی در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود که به بررسی کتاب های منتشره در حیطه هنرهای تجسمی در چهل سال اخیر  پرداخت. مرور و بررسی بیش از ۷۵۰ جلد کتاب های هنرهای تجسمی در موزه امام علی در ۲۵ بهمن نمایش داده شد.

 رونمایی کتاب هفتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران 

کتاب هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کوشش و همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی رونمایی شد.

حمایت از جشنواره هنر برای صلح

این جشنواره هر سال همزمان با روز جهانی صلح (۲۱ سپتامبر) در رشته‌های سینما، نقاشی، عکاسی، مجسمه و چیدمان، ویدئوآرت، موسیقی و پرفورمنس با حضور هنرمندان، فرهیختگان، مدیران، اهالی فرهنگ و حامیان صلح در ایران برگزار می‌شود و با اهدای نشان و تندیس صلح، برگزیدگان را به عنوان سفیران هنر برای صلح معرفی می‌کند.

 حمایت از هشتمین سالانه پرسبوک

ھشتمین سالانه ھنر معاصر ایران “پرسبوک” با عنوان بازیافت به صورت کیوریتوریال به انتخاب ندادرزی و همکارِ کیوریتور نگار فرجیانی برگزار شد.
 ھنرمندان منتخب این دوره آثاری بینا رشته‌ای و مفھومی را به صورت انفرادی یا مشارکتی خلق کردند و هدی اخلاقی، مونا آقا بابایی ، مینوایرانپور، منصوره
اغگرایی، سهند حسامیان، عاطفه خاص، هدا زرباف، ثنا ضرابیان، روح اله طامهری، حمید فاتح، فاطمه فضایل اردکانی، حامد مهریزی زاده، شهرزاد کائدی نژاد و نوشین نفیسی از هنرمندان پرسبوک هشتم بودند.

 حمایت از پنجمین دوسالانه طراحان گرافیک ایران

دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران مجـالــی اسـت بـرای تک تک اعضا که گزارشی از فعالیت‌های حرفـه‌ای‌شان در دو سـال گذشتـه را در فضایی مناسب با سایر همکاران خویش به نمایش گذارند. در این دوسالانه  قطعا از هریک از اعضا یک اثـر به نمایش در خواهد آمد، هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از همه اعضا دعـوت می‌کنـد تا با شرکت فعال خود در این رویداد در هرچه پرشورتر برگزار شدن این نمایشگاه سهیم باشند.

 اهدای نشان آبان به چهار هنرمند

 مراسم نشان آبان نام بزرگ تصویرگری به کریم نصر٬ نشان آبان زبان نوین تصویرگری به علی اکبر صادقی٬ نشان نام هم گام با تصویرگری به لیلی حائری ونشان نام نو تصویرگری به مریم محمودی مقدم اهدا شد. مراسم افتتاح نمایشگاه هفته تصویرگری همزمان با جشن پانزدهمین ساگرد تاسیس انجمن تصویرگران جمعه ۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حضور ۴ هنرمند جشنواره فجر در نمایشگاه ابوظبی

موسسه توسعه هنرهای تجسمی آثار چهار هنرمند ایرانی را آبان ماه در آرت فر ابوظبی به نمایش گذاشت. یک اثر نقاشی آبستره ، ملهم از نگارگری ایرانی، دایره ای شکل به قطر ۵٠ سانتی متر از «پروانه رزاقی» از تهران و سه اثر حجمی از سه هنرمند شهرستانی به آرت فر ابوظبی ارسال شد.

 آرت ابوظبی سکویی است برای هنر معاصر که هنرمندان نامدار و معتبرترین گالری های جهان را به علاقمندان آثار هنری معرفی می کند . آرت فر ابوظبی فراتر از مفهوم نمایشگاه هنرهای سنتی است. نقطه اوج این رویداد فرهنگی ماه نوامبر (آبان ماه)است که زمینه اقتصادی برای گالری های شرکت کننده ایجاد می کنند. گالری «سلوا زیدان » ابوظبی ١۴ تا ١٧ نوامبر، ٢٣ تا ٢۶ آبان ماه ٩٧ میزبان چهار هنرمند ایرانی بود.

 پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین

مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، انجمن خوشنویسان ایران و انجمن خوشنویسان قزوین، به منظور پاسداشت خالقان آثار ماندگار خوشنویسی شناخت و شناسایی شایسته ی استعدادهای برتر در این عرصه و تبادل تجربیات ارزنده پیشکسوتان و مشتاقان این هنر، پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران را برگزار کردند.

جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در تبریز

بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان به همت اداره کل هنرهای تجسمی ارشاد در تبریز برگزار شد. در این رویداد  ۸۷۸ نفر با ۳۹۸۲ اثر ثبت نام کرده بودند و  از ۳۱ استان کشور ۱۲۳ نفر از تهران، ۹۰ نفر از اصفهان، ۸۶ نفر از آذربایجان‌شرقی، ۷۲ نفر از از فارس و ۵۹ نفر از خراسان رضوی بیشترین شرکت کنندگان را داشتند. ۵۴۴ نفر از شرکت کنندگان زن و ۳۳۴ نفر مرد بودند که حضور زنان در جشنواره بیشتر بوده و حدود ۶۲ درصد شرکت کنندگان را تشکیل داده بودند. 

 جشنواره استانی هنرهای تجسمی در یاسوج

ششمین جشنواره استانی هنرهای تجسمی دعای باران رضوی ظهر  با حضور ۴۰ هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی در باغ زیتون تنگه مهریان یاسوج برگزار شد.

 سمپوزیوم هنرهای تجسمی در اردبیل

این رویداد با هدف ارتقاء سطح علمی هنرمندان استان اردبیل و با تأکید بر محوریت آموزشی این رویداد هنری، دومین سمپوزیوم هنرهای های تجسمی با نام «اردی بهشت» توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در مجتمع فرهنگی و هنری فدک برگزار شد.
این سمپوزیوم با دعوت اساتید بنام هنرهای تجسمی کشور؛ دکتر باوند بهپور، استاد فرزاد ادیبی، استاد احمد نادعلیان، استاد بابک گرمچی و استاد آیدین آغداشلو برگزار خواهد شد و در طول برگزاری این سمپوزیوم، شش نمایشگاه گروهی و هفت کارگاه آموزشی هنر و سه نشست تخصصی در اردبیل و دیگر شهرستانها برگزار شد.

 حمایت از نمایشگاه سالانه آثار انجمن هنرمندان سفالگر 

این نمایشگاه به همت انجمن هنرمندان سفالگر و با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انبساط توسط چهار کیوریتور انتخاب و در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار شد. “تکثر”به کیوریتوری بهزاد اژدری در گالری ممیز، “تحول‌انگاره” به کیوریتوری رجحانه حسینی در گالری زمستان، “نگران” به کیوریتوری مجید ضیایی در گالری میرمیران و “ناکجایی”به کیوریتوری امید قجریان‌لو در گالری پاییز از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بودند.

حمایت از هفتمین دوره همایش ۱۰روز با عکاسان

هفتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» توسط انجمن عکاسان ایران و با مشارکت انجمن‌های تخصصی عکاسی از ۱۴ تا ۲۳ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

برگزاری سالانه هنرهای تجسمی در سیستان و بلوچستان

برنامه «سالانه هنرهای تجسمی» سفال و سرامیک، از ۲۸ بهمن تا ۳ اسفندماه با عنوان «هفته هنر زاهدان» در شهر زاهدان برگزار شد.
 در این برنامه هنرمندان و علاقه‌مندان از روستای فرهنگی ـ تاریخی کلپورگان به‌عنوان مرکز سفال و سرامیک کشور بازدید کردند.
 این رویداد با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و انجمن هنرمندان سفالگر ایران، با حضور هنرمندان، پژوهشگران و پیشکسوتان استانی و کشوری برگزار شد.

 آغاز بهسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران

پروژه بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران در اردیبهشت ماه سال ۹۷ آغاز شد. در دوره‌های مختلف کارهایی برای بازسازی و مرمت موزه انجام شده بود اما هیچ‌کدام از کارها بر اساس اصول مرمت موزه‌ای نبود. معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی مصمم شد تا با همکاری دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد، کار اساسی مرمت موزه انجام شود. 

 تدوین آیین نامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر

هدف از تدوین این آیین نامه، فراهم کردن امتیازاتی قانونی برای هنرمندان جوان و برگزیده بود تا به این ترتیب بتوانند جا پای بزرگان بگذارند و خوش فکری و توانمندی آنها در عرصه های بین المللی نیز به منصه ظهور برسد.

صدور مجوز ۲۸ نگارخانه در تهران

مجوز نگارخانه‌های سرزمین هنر(علیرضا قندچی)، وارطان(مهدی فیروزان)، بهارستان(بهمن اسدی)، وَرد(بهرام کلهرنیا)، پل(جلال متولی)، ایوان هنر(حسین محسنی سربندی)، کلاهدوزان(سیدحمزه کلاهدوزان)، رضاییان (کاظم رضاییان)، سلوک(شقایق مؤید)، بی سو(یوسف حسینی)، لنا(گلاره افشارنژاد)، کاما(مونا خوش اقبال)، نگاه(برمک فتحی)، سو(شیرین قراوسکی)، غزال اصل(غزال اصل روستا)، دیلمان(علی مقدم حیدری)، الهیه(هوشنگ بنفشه)، فرشته(سیدصالح بهشتی)، باروک(علیرضا اسلامی)، سرانی(فرید سرانی آذر)، هاگ(سینا زاهدی)، نظرگاه(سیدامیر منصوری)، هو(پونه ندائی خرقانی ثابت)، ایده(محمود سلطانعلی)، جاوید(علیرضا اکبری جاوید)، اِو(آیدا امامی نیری)، حسام(طاهره ربیع پور) و نو(سیاوش زرمند) در سال ۹۷ صادر شد.

حمایت از رویداد سوگواره عاشورایی، حمایت از جشنواره عکس هشت و حمایت از برگزاری جشنواره من تصویرگرم از دیگر برنامه های این رویداد در سال ۱۳۹۷ بود.

سال ۹۸

پنجاه و هشتمین بی ینال ونیز

حضور ایران در پنجاه و هشتمین بی ینال ونیز با آثار ۳ هنرمند با شعار از بودن و سرودن که مورد توجه مجلات و منتقدان هنری قرار گرفت. «از بودن و سرودن» نام غرفه و نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در این دوره بود که با پیام صلح و ترسیم جهانی بهتر برای زندگی بر اساس شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی که نشان از رویش و امید به آینده دارد، انتخاب شد.

حمایت از سرامیست های ایران در دوسالانه فاین کرفت فرانسه

دوسالانه‌ فاین کرفت فرانسه در “گراندپاله‌” شهر پاریس برپا شد. این نمایشگاه که سال پیش چهارمین دوره‌ خود را پشت سر گذاشت، در هر دوره میزبان یازده کشور از سراسر جهان است که سال جاری ایران نیز یکی از کشورهای شرکت کننده است. در این دوره ده هنرمند ایرانی با سیزده اثر به کیوریتوری “رجحانه حسینی” در این رویداد حضور داشتند.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر (طوبای زرین) با رویکرد «گفت‌وگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین رشته ای» برگزار شد.
جشنواره در ۱۰ رشته هنری تصویرسازی، خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانه های هنری جدید (شامل سه رسانه ویدئوآرت، پرفورمنس‌آرت، و چیدمان) برگزار شد.

حمایت از جشنواره ملی هنرهای دیجیتال

جشنواره ملی هنرهای دیجیتال در فرهنگستان هنر با پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی برگزار شد. حدود یک هزار و ۶۲۴ اثر به این رویداد ارسال شد. از این تعداد حدود یک هزار و ۱۰۳ اثر در بخش آزاد و در بخش آسیب‌های اجتماعی نیز ۵۲۱ بررسی شد.

 دعوت از هنرمندان برای ثبت نام در بانک اطلاعاتی هنرمندان 

موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با هدف افزایش انگیزه، دیده شدن آثار، ارائه رزومه و تعامل گسترده و مستمر چندسویه بانک اطلاعاتی هنرمندان هنرهای تجسمی را که عضو موسسه هستند را ایجاد  کرد.
هنرمندان بسیاری عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی هستند که با ایجاد این بانک اطلاعاتی، به شناسایی و معرفی بیشتر آنها کمک کرد.
 

نشست تشکیل شورای هماهنگی موزه های هنرهای معاصر

نشست راه‌اندازی شبکه و شورای هماهنگی موزه‌های هنرهای معاصر کشور با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، سید امین مؤیدی مشاور برنامه ریزی معاون امور هنری و مدیران موزه‌های هنرهای معاصر تهران، اصفهان، کرمان برگزار شد.

-برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکاسی و پوستر اسماء الحسنی در حرم مطهر امام راحل به مناسبت سی امین سالگرد امام خمینی (ره)

 نمایشگاه عکس و چیدمان(خرمشهر +۳۰) 

 همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی، نمایشگاه عکس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی و به کیوریتوری فریدون فربود در گالری فرمانفرمای تهران برپا شده است که ۳۶ عکس و چیدمان از ۱۳ هنرمند در قالب آن به نمایش گذاشته شده است. «خرمشهر +۳۰» یک نمایشگاه گروهی کیوریتوریال با موضوعیت خرمشهر و آنچه با گذشت ۳۰ سال از اتمام جنگ بر این شهر گذشته، است.

 حمایت از هفدهمین نمایشگاه تصویر سال 

هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از ۲ تا ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۸ همچون دوره‌های گذشته در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم با همراهی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
بخش ویژه هفدهمین دوره نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با عنوان «چهل سال، تهران» دربرگیرنده آثار تجسمی هنرمندان سراسر کشور از شهر تهران در طی چهل سال گذشته (۱۳۵۷-۱۳۹۸) به‌ همراه فیلم‌های مستندی که درباره شهر تهران و یا با محوریت مکانی شهر تهران ساخته شده‌اند،بود.

حمایت از دوازدهمین نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی

دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی عصر چهارشنبه اول آبان‌ماه با معرفی برگزیدگان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. این نمایشگاه با ۱۳۴ اثر از ۱۱۷ هنرمند در زمینه پوستر، تصویر سازی، نقاشی و عکس در نگارخانه ابوالفضل عالی و گالری ۱ و ۲ خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد.

حمایت نمایشگاههای جشنواره بین المللی عکس خیام

جشنواره بین‌المللی عکس خیام به دبیری علی سامعی با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و نیز به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در ایران (فیاپ) یعنی کلوپ عکس فوکوس – وابسته به موسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام»  برگزار می شود.

 حمایت از برگزاری نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت

نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت در حوزه‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه‌سازی، گرافیک، کاریکاتور و عکس روز جمعه ۱۷ آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از ۹۰ هنرمند پیشکسوت حضور داشتند که از هر کدام سه اثر دریافت شده بود.

 حمایت از برگزاری کارگاه نقاشی نوگرا در نگارخانه سرو

کارگاه “نقاشی نوگرا ” به صورت تخصصی با حضور ۲۴ نفر شرکت کننده در محل نگارخانه سرو باغ اکبریه بیرجند با حضور دکتر محمد معمارزاده عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) تهران برگزار شد.

نقاشی نوگرای ایران زمانی پدیدار شد که واقع نمایی همچون روش مسلط در حیطه نقاشی رسمی ایران تثبیت شده بود. هر چند این واقع نمایی (که مشخصا با نقاشی کمال الملک معرفی می شود) با واپسگراترین شکل هنر اروپایی دوران خود قرابت داشت، اما در چارچوب تحولات تصویری در ایران درست و به مثبت ترین معنای کلمه در جای مناسبش قرار گرفته بود.

حمایت از برگزاری دومین جشنواره مجسمه های نمکی در نهبندان 

این جشنواره با حضور معاون وزیر ارشاد، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، رییس انجمن مجسمه‌سازان ایران و تعدادی از هنرمندان انجمن مجسمه ساران کشور در تالاب کجی نمکزار نهبندان آغاز شد. ۱۱۸ اثر در قالب ٩٠ گروه از ۱۷ استان به دبیرخانه دومین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی تالاب کجی استان ارسال شده بود که این گروه‌ها در مرحله پایانی و در بخش مسابقه این جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند.

حمایت از سومین سالانه شهروند پرتره

نخستین رویداد سالانه «شهروند نقاش» با محوریت طراحی پرتره شهروندان عابر، با همکاری انجمن هنرمندان نقاش ایران در پل طبیعت تهران با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پل طبیعت برگزار شد و در  شهر رامسر استان مازندران نیز ادامه یافت.

 حمایت از جشنواره مجسمه های یخی

دومین جشنواره مجسمه های برفی و یخی توسط مجموعه تفریحی ورزشی تله کابین توچال با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی در پیست اسکی توچال، ایستگاه ۷ تله کابین، پنجشنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

 حمایت از جشنواره سراسری دانشجویی ژکال 

نمایشگاه جشنواره نقاشی ژکال از ۲۳ فروردین ۹۸ در پردیس ملت آغاز به کار کرد.  ۱۵۷۰ اثر  پس از انتشار فراخوان در دی ماه سال گذشته به دبیرخانه جشنواره و به مرحله انتخاب آثار راه یافتند که در این مرحله، اساتیدی چون سید حسین سلطانی، رضا خدادادی، رضوان صادق­زاده، حامد صحیحی و رزیتا شرف جهان ۱٢۵ اثر از ۱۰۱ را انتخاب کردند. مرحله داوری نهایی توسط هیئت داورانی متشکل از فرح اصولی، معصومه مظفری، بهنام کامرانی، جمال عرب‌زاده و پویا آریان‌پور انجام شد و ۱۱۱ اثر از ۸۳ هنرمند به نمایشگاه چهارمین جشنواره ژکال راه یافتند.

برگزاری بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در ایلام

بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران در محل دانشگاه ایلام برگزار شد. شرکت‌ کنندگان در مجموع پنج هزار و ۸۰۰ اثر را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند که در نهایت پس از ارزیابی ۱۲۷هنرمند مجوز حضور برای رقابت در جشنواره بیست و ششم را گرفتند. ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق)، طراحی، عکاسی، مجسمه‌سازی، کاریکاتور (کارتون)، نقاشی، نگارگری نقاشی ایرانی و تذهیب ۹ رشته ای بود که هنرمندان تجسمی در آن رقابت کردند.

 حمایت از نخستین همایش سایه‌های فیروزه ای در یزد

نخستین همایش ملی سایه‌های فیروزه‌ای در یزد برگزار شد. در مجموع ۳۹ مقاله از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، مازندران، یزد، اصفهان، البرز، قزوین و تهران به دبیرخانه همایش ارسال شد که در نهایت از این میان ۳۰ مقاله توسط کمیته علمی برای حضور در همایش پذیرفته شد و در مراسم اختتامیه این همایش نویسندگان سه مقاله برتر تقدیر شدند.

 حمایت از نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک

 نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک، مازندران (جنگل‌های هیرکانی) از هفتم تا ۱۶ آبان ماه در جنگل‌های هیرکانی زیست‌بوم درزیکلا با همکاری انجمن هنرهای تجسمی مازندران، موسسه فرهنگی و هنری هفت آینه، حمایت یونسکو و اداره کل هنرهای تجسمی با  هنربانی ندا درزی در منطقه درزیکُلا و بخشی از جنگل‌های هیرکانی و دودانگه ساری برگزار شد.

اجرای پروژه دوباغ در کرمان

انجمن هنرمندان مجسمه ساز با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی و خانه هنرمندان استان کرمان و موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، نشست “باغ به مثابه پروژه” را جمعه ۲۵ مردادماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حمایت از پنجمین سمپوزیوم هنر در طبیعت

پنجمین سمپوزیوم هنر در طبیعت با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد. بخشی از فراخوان سمپوزیوم هنر و طبیعت بولا با عنوان “آخرین موج” با اولویت طرح‌هایی با موضوعیت دریای مازندران انجام شد. گروه”انسان، طبیعت و هنر” تلاش دارد با برگزاری جشنواره‌ها و سمپوزیوم‌ها در عرصه هنرهای مفهومی و تجسمی فضای مناسبی برای هنرمندان و مخاطبان بوجود آورد.

حمایت از هنرمندان توان یاب

نخستین جشنواره «همام» ویژه آثار برتر هنرهای تجسمی هنرمندان توانیاب سه‌شنبه ۲۶ آذرماه در فرهنگستان هنر افتتاح شد. ۱۵۹ اثر هنری هنرمندان توانیاب برای اولین بار در قالب یک جشنواره ملی در فرهنگستان هنر به نمایش درآمد و هنرمندان توانیاب فرصت یافتند بخشی از توانمندی‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند.هدف از برگزاری این رویدا نمایش توانمندی معلولان و ایجاد نشاط در جامعه معلولین از دیگر اهداف این جشنواره است.

تدوین بانک اطلاعات و شناسنامه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

 بانک اطلاعات آثار موجود در موزه که در ۴۰ سال گذشته به صورت مکتوب ثبت شده بود، در نرم‌افزار بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر تهران ثبت شد و در زمان بازگشایی موزه رونمایی خواهد شد. در این بانک، سه هزار و ۲۵۹ اثر با تمام جزئیات ثبت شده است.

صدور مجوز ۳۰ نگارخانه در تهران نیز از دیگر برنامه های این اداره کل در سال ۱۳۹۸ بود.

Visits: 14

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا