اخباراخبار انجمناطلاع رسانینشست تخصصی

نشست صمیمانه استاد نیکانپور و استاد گرمچی برگزار شد

نشست صمیمانه استاد نیکانپور و استاد گرمچی برگزار شد | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

نشست صمیمانه استاد نیکانپور و استاد گرمچی برگزار شد | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل نشست صمیمانه‌ استاد نیکانپور و استاد گرمچی با موضوع جریان‌های روز هنر با نگاهی به ساختار تصویرسازی مدرن، ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در اردبیل برگزار شد.

در هفته گذشته با حضور استاد نیکان‌پور در اردبیل و درکنار استاد گرمچی، با بزرگان هنر ایران همراه شدیم و در کنار جمعی از هنرمندان و استادان هنرهای تجسمی نشست دوستانه‌ای را توسط انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار و از هنر را از دیدگاه ایشان به نظاره نشستیم.

در این نشست استاد نیکان‌پور و استاد گرمچی از روند شکل‌گیری و مسیر حرفه‌ای یک هنرمند سخن گفتند و تفاوت ساختاری هنر در گذشته و حال را مقایسه کرده، راه‌کارهای عملی و پایه‌ای را برای نسل جوان ارائه کردند.

در ابتدا استاد با اشاره به اینکه هنر نقطه شروعی دارد و این نقطه شروع می‌تواند همانند عناصر بصری بسط و گسترش یابد، فرمودند «اگر نقطه شروع مناسبی نداشته باشید به ساختار مناسبی ختم نخواهد شد. ساختار اصل و اساس هر نوع فعالیتی است و درک ساختار تصویرسازی و هر رشته‌ هنری مهمترین شرط حرفه‌ای شدن و رسیدن به سطوح بالاتر می‌باشد.

در ادامه با اشاره نحوه تدریس و بخشی از کارهایی که در زمان تدریس انجام شده مانند تصویرسازی نجوم، چاپ‌های سنگی، تصویرسازی عشایری و غیره هنرمندان را به بررسی دقیق آثار استاد فرشید مثقالی توصیه کردند.

استاد گرمچی نیز ضمن تأیید فرمایشات استاد نیکان‌پور، از تجربه خود در خصوص آموزش تصویرسازی و نقاشی به کودکان، یاد کردند و به نحوه تأثیر هنر در درمان و کاهش نابهنجاری‌های اجتماعی در کودکان آسیب‌دیده پرداختند.

در ادامه استاد گرمچی به نقش کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان در شکل‌گیری و ایجاد ساختار مناسب تصویرسازی در سال‌های قبل اشاره کردند و یادآور شدند که برخی هنرمندان مطرح این دوره، حاصل سرمایه‌گذاری درست و استفاده از استادان کارکشته در آن زمان به عنوان سرپرست و راهنمای هنرمندان جوان، بوده است، اما افسوس که این پایه‌گذاری و روش ساختارمند اکنون فراموش شده و رسالت کانون‌های پرورش فکری به فراموشی سپرده شده است که در نتیجه آن جریان‌سازی این محیط کمتر از قبل شده است.

استاد نیکان‌پور ضمن تأیید سخنان آقای گرمچی، از روش‌های آموزشی در دانشگاه‌ها سخن به میان آوردند و تفاوت میان نسل‌های گذشته و امروز را در استفاده نادرست از منابع تصویری، ابزار دیجیتال و آرشیو بصری دانستند و با این استدلال که ابزار دیجیتال نمی‌تواند اثر ایجاد کند و هنرمند باید از ایده و خلاقیت خود در استفاده از انواع ابزارها مخصوصا دیجیتال؛ بهره‌مند شود، هنرمندان جوان را به بالا بردن آرشیو تصویری و خلاقیت سوق داده و استفاده درست و بجا از ابزار و تکنولوژی دیجیتال را راه پیشرفت در تصویرسازی امروز دانستند.

در ادامه جلسه استاد نیکان‌پور به بیان اصول و ساختار تصویرسازی مدرن پرداخته و طراحی تخصصی، زبان رنگ فضاسازی، ترکیب‌بندی، زیبایی‌شناسی(استاتیک)، اندیشه در کار و ریشه‌های فرهنگی(روح اثر) را شرط ماندگاری هنرمند و اثر دانستند.

برای مشاهده کامل لایو می‌توانید به صفحه اینستاگرام انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به آدرس ArdabilVAS@ مراجعه کنید.

گزارش تصویری :

Visits: 6

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا