اخباراخبار هنرمندان

تجلیل از هنرمندی که در سختی‌های زندگی هم به دنبال طنز روزگار است

تجلیل از هنرمندی که در سختی‌های زندگی هم به دنبال طنز روزگار است  |  انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

تجلیل از هنرمندی که در سختی‌های زندگی هم به دنبال طنز روزگار است | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل همزمان با اختتامیه نمایشگاه کاریکاتور، آیین تجلیل از یک عمر فعالیت حرفه‌ای استاد جواد علیزاده کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان و یکی از شاخص‌ترین هنرمندان استان اردبیل، شامگاه یکشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

بی‌شک اردبیل زادگاه بزرگان بسیاری بوده که در دوران خود سرآمد و تأثیرگذار بوده‌اند. تاریخ اردبیل همیشه انسان‌های جاودانه‌ای به خود دیده اما چه می‌شود که ما قدر داشته‌هایمان را بعد از سالها، قرن‌ها و هزاره‌های بسیار درک می‌کنیم. ضعفی که بر ملت، فرهنگ و مدیریت ما برمی‌گردد و در تفکر جامعه ما ریشه دوانده است.

اما گاهی اتفاقاتی می‌افتد که به زندگی امیدوار می‌شویم. چرا که همیشه در ناامیدی نیز بسی امید است. خبرگزاری‌های کشور امروز خبری منتشر کردند که کورسوی امیدی بر پیکر ناامید تفکرمان جاری کرد و نشان داد در این جامعه هم می‌توان از شایستگان هنر کشور قدردانی کرد.

تجلیل از استاد بزرگوار جواد علیزاده از آن برنامه‌هایی بود که سال‌ها در انتظارش بودیم، حتی گاهی برای خود وظیفه می‌دانستیم اما کمبود امکانات و ترس از عدم ارائه برنامه‌‌ای به شایستگی این بزرگ مرد عرصه هنر، مانع از هرگونه فعالیت بود، اما بعد از سالها دوباره قدر استاد بزرگ دانسته شد و از ایشان در مراسمی با حضور هنرمندان و کارتونیست‌های بزرگ کشور تجلیل به عمل آمد.

استاد جواد علیزاده انسانی با اخلاق، وارسته و هنرمندی توانمند است که در عرصه‌های مختلفی همچون هنر(رشته کارتون و کاریکاتور) و مطبوعات قلم‌فرسایی کرده و آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته است. استاد یکی از چهره‌های نام‌‌آشنا در عرصه بین‌المللی است و اعتبار بزرگی برای کارتون و کاریکاتور کشور به شمار می‌آید

استاد علیزاده علاوه بر فعالیت‌های تخصصی در زمینه کارتون و کاریکاتور در عرصه مطبوعات نیز دستی بر آتش که نه؛ ید طولایی دارد و سالهاست ماهنامه «طنز و کاریکاتور» (از سال ۱۳۶۹ تا کنون) منتشر کرده است و اگر بگوییم در این زمینه رکورد‌دار محسوب می‌شود سخن گزافی به زبان نیاورده‌ایم.

 در سختی‌های زندگی به دنبال طنز روزگار بودم 

استاد جواد علیزاده

در این مراسم جواد علیزاده نیز با تشریح سبک زندگی حرفه‌ای و کاری خود در طی نیم قرن؛ از برگزاری این رویداد از مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قدردانی کرد و گفت: نسل ما به نوعی خود یک موزه هستند و این مقوله خود نوعی طنز زندگی است. 

وی با تعریف خاطراتی از سختی‌های ۵۰ سال کار در هنر کاریکاتور عنوان کرد: من همیشه در سختی‌های زندگی به دنبال طنز سختی‌های روزگار بودم، به عنوان مثال در اوایل دهه ۶۰ اجازه گرفتن فتوکپی از آثار کاریکاتور نبود و اگر می‌خواستیم به تعداد ۵۰ تا ۶۰ کپی از یک کاریکاتور تهیه کنیم، به دلیل همان محدودیت ها، باید همه این تعداد را بار دیگر می‌کشیدیم. 

در ادامه مراسم احمد عربانی (کاریکاتوریست، پویانما، نویسنده و کارگردان)، داوود شهیدی (کاریکاتوریست و طنزنویس)، همچنین کاریکاتوریست‌های جوان و صاحب سبک از جمله هادی حیدری  (نقاش و کارتونیست مطبوعاتی) نیز به تشریح خصوصیات اخلاقی و هنری استاد علیزاده پرداختند. 

در ادامه مراسم وحید رحمتی (مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد) و اساتید هنر کاریکاتور به جواد علیزاده، لوح تقدیر و تصویر کاریکاتوری از این هنرمند اهدا کردند. 

گفتنی است، جواد علیزاده، از کارتونیست‌های ایرانی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ با مجله «کاریکاتور» به مدیریت محسن دولو آغاز کرد. او ماهنامه «طنز و کاریکاتور» را از سال ۱۳۶۹ تا به امروز منتشر کرده که رکورد طولانی‌ترین دوره انتشار یک مجله کاریکاتور و طنز را در اختیار دارد. علیزاده در زمینه‌های مختلف کارتون مانند کارتون‌های مطبوعاتی، طنز، پرتره، کاریکاتور سیاه، طنز سیاه، کمیک استریپ، ورزشی، سورئال، فلسفی و طنز ۴ بعدی (طنز درباره نظریه نسبیت انیشتین) فعالیت دارد. او همچنین برنده جوایز متعدد و مهمی در عرصه جهانی و داخلی است.

برای مشاهده بیوگرافی و آثار استاد علیزاده اینجا کلیک کنید

Visits: 13

منبع
روابط‌عمومی کاخ موزه نیاورانخبرگزاری ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا