اخباراخبار انجمناخبار هنری استاناطلاع رسانیاطلاع رسانی

برنامه‌های هفته گرافیک استان اردبیل

روز جهانی گرافیک ـ برنامه‌های هفته گرافیک استان اردبیل  |  انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی
روز جهانی گرافیک ـ برنامه‌های هفته گرافیک استان اردبیل | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

برنامه‌های هفته گرافیک استان اردبیل | به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل، با فرارسیدن روز جهانی گرافیک، انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل با همراهی و حمایت هنرمندان و طراحان گرافیک استان برنامه‌هایی جهت گرامیداشت این روز برگزار نماید.

هفته گرافیک استان اردبیل با رویکرد آسیب‌شناسانه و با هدف معرفی هنرمندان، ارائه آثار حرفه‌ای طراحان گرافیک استان اردبیل، معرفی هنرمندان جوان، برگزاری ورکشاپ‌های تعاملی تولید اثر، ورکشاپ‌های آموزشی و نمایشگاه مجازی برگزار خواهد شد.

مقدمه :

فرهنگ بصری مردم بیش از پیش به هنر وابسته است و بیشترین نقش را در فرهنگ‌سازی رشته گرافیک به عنوان حلقه ارتباطی هنر، صنعت، مدیریت و فرهنگ به عهده دارد. گرافیک به عنوان یکی از رشته‌های تأثیرگذار در زندگی روزمره بشر دارای جایگاه ویژه‌ای است و در بین هنرمندان علاقه‌مندان بسیاری دارد و از نظر اقتصادی نقش مهمی در هنر، صنعت و معیشت بخشی از جامعه هنر ایفا می‌کند. از این رو لازم است بخش‌های مختلفی مانند فرهنگ، صنعت، ساختار اداری و مدیریتی شناخت کافی از این رشته به دست آوردند.

عدم شناخت از این هنر و جریان‌های مؤثر در آن، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کل جامعه وارد می‌کند و جبران آن نیازمند گذر زمان بسیاری خواهد بود. عدم استفاده مناسب از پتانسیل‌های هنری و انسان‌های با استعداد در جایگاه یک هنرمند، باعث افت کیفی آثار گرافیک، تأثیر منفی در فرهنگ عمومی مردم و سرخوردگی طراحان و در نتیجه تقلیل جایگاه یک طراح گرافیک از هنرمند به یک اجراکار و پایین‌تر از آن شده است.

متأسفانه عدم وجود فرهنگ ثبت‌سفارش و رفتار غیرحرفه‌ای با طراحان گرافیک در بخش کلان(سیستم اداری و مدیریتی) و همچنین در بخش صنعت و البته در سطح جامعه معضل بزرگی برای جامعه گرافیک ایجاد کرده است که علاوه بر کیفیت آثار گرافیک؛ بخش اقتصادی و معیشت این رشته را نیز تحت تأثیر قرارداده است و باعث ایجاد مشکلاتی مانند عدم رشد جامعه از نظر سواد بصری، عقب‌ماندگی جامعه از پتانسیل‌های هنری ناب و ایجاد شکاف بین هنرمند و جامعه، کج سلیقگی و عدم رشد فرهنگ (بصری و عمومی)، عدم رضایت شغلی طراحان گرافیک و تأثیر منفی در معیشت و زندگی شخصی هنرمند خواهد شد و جامعه پذیرای آثار کم  ارزش از نظر هنری خواهد بود.

از آنجا که رشته گرافیک بیشت از هر هنر دیگری از رسانه بهره می‌برد و با تغییر در ماهیت و کاربری تقریبا در همه رسانه‌ها نقش ایفا می‌کند، هرگونه آسیب به بدنه گرافیک، مستقیما به ارتباطات، رسانه‌ها، مردم و بخش تجاری(بازاریابی و تبلیغات) ضربه جبران‌ناپذیری می‌زند و نهایت دود آن به چشم صنعت، جامعه و اقتصاد نیز خواهد رفت. باتوجه به گسترش رسانه‌های جمعی و بدون مرز و استفاده کمابیش مناسب از ظرفیت‌های گرافیک در آن، گرایش مردم به سمت دنیای پر رنگ و لعاب رسانه‌های مختلف خارجی خواهد بود و قافیه را در داخل به آنها خواهیم باخت. کما اینکه در حال حاضر نیز این اتفاق رخ داده است.

انسان ذاتا زیبایی، خلاقیت و هنر را می‌ستاید و عدم استفاده از پتانسیل‌های هنری و نابود کردن آنها به دیلیل عدم وجود فرهنگ و شناخت نزد مدیران و سفارش‌دهنده‌ها و دخالت‌نابجا و عمدتا نادرست، باعث اختلال در کار طراح گرافیک شده و در نتیجه پیام اصلی به مخاطب نیز دچار خدشه می‌شود و همه این‌ موارد به جز سرخوردگی طراحان گرافیک و سایر هنرمندان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و زیان اصلی را جامعه متحمل خواهد شد چرا که آثار با کیفیت هنری قابل توجهی را دریافت نخواهد کرد و از نظر فرهنگی دچار آسیب‌ خواهد شد. این جامعه عقب‌مانده هنرمندان بااستعداد را پس‌ خواهد زد و این جریان باعث افت کیفی معیشت و در ادامه تأثیر منفی بر آثار آنها خواهد گذاشت.

متأسفانه فرار مغز‌ها درایران نه تنها در سطح ملی بلکه در سطوح پایین‌تر نیز جدی گرفته نمی‌شود و مدیران استانی نیز این مسئله را درک نکرده‌اند که چرا هنرمندان توانای استان هیچ‌گاه نتوانسته‌اند جایگاه خود را در جغرافیای محل زندگی خود بیابند و همیشه در فکر گریز به دنیایی بزرگتر یا بهتر هستند تا بتوانند تمام پتانسیل‌های خود را ارائه دهند. جواب این سؤال در مشکلات مدیریتی، نگاه محدود به آینده و اقتصاد هنر، عدم ایجاد جامعه پویا و دخالت‌های نابخردانه سیستم مدیریتی در هنر و نبود فرهنگ صحیح ثبت سفارش جامعه ما مخصوصا جوامع کوچک، می‌توان یافت که تلاشی مؤثری برای رفع آن نشده است.

هنرمندان، مخصوصا طراحان گرافیک به عنوان یکی از رشته‌های درآمدزا در عرصه هنر و ماهیت سفارش‌محور، با تمام پیشرفت‌هایی که در سطوح مختلف هنری، ارتباطی و بعد ابزار تجربه کرده، بیش از پیش دچار افت شدید کیفی شده و این مسئله را باید با همدلی طراحان گرافیک و همراهی بخش مدیریتی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی استان و کشور رفع کرد تا هم طراح گرافیک از با آزادی عمل و برخورد حرفه‌ای از هنر خود و داشته‌هایشان لذت ببرند و هم جامعه به عنوان مخاطب اصلی طعم واقعی کیفیت یک اثر هنری را بچشد و هم بخش‌های مختلف(سفارش دهنده) به اهداف خود (ارتباط کیفی با جامعه، فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب) دست‌یابند.

در این خصوص انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به عنوان جامعه تخصصی هنر و مسئول مستقیم فرهنگ‌سازی در زمینه هنر، وظیفه خود می‌داند در خصوص رفع مشکلات، ایجاد شناخت در ابعاد مختلف، حلقه ارتباطی جامعه گرافیک با مخاطب و جامعه و نهادهای مسئول برنامه‌های خود را ارائه و گام بلندی در نیل به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود بردارد.

در این هفته سعی خواهیم کرد طراحان گرافیک را به درستی و با تمام داشته‌های هنری و توانمندی‌هایشان به جامعه بشناسانیم و بسنر ارتباطی مناسبی برایشان ایجاد و با مسئولان ذیصلاح ارتباط مؤثر برقرار و صدای جامعه هنر، مخصوصا طراحان گرافیک را به گوششان برسانیم و دغدغه‌های آنان را فریاد کنیم.

روز جهانی گرافیک ـ برنامه‌های هفته گرافیک استان اردبیل | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی
روز جهانی گرافیک ـ برنامه‌های هفته گرافیک استان اردبیل | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

با همراهی استادان و هنرمندان برجسته گرافیک استان بستر مناسبی برای پرورش استعداد‌های بالقوه ایجاد نماییم تا در کنار هم از هنر، دانش و مهارت ایشان بهره‌مند شده و چراغ راه خویش گردانند. با تکیه بر توان و دانش هنرمندان و استان برجسته ورکشا‌پ، دوره آموزشی و همایش‌هایی جهت ارتقاء سطح دانش و توانایی جامعه برگزار کرده و شکوه هنر استان را به جامعه هنری کشور بنمایانیم.

انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل سعی دارد با ایجاد همگرایی، اعتماد هنرمندان به خود و‌ استفاده از امکانات ویژه انجمن در فضای مجازی فعالیت‌های خود را پایه‌ریزی و بستری مناسب برای معرفی استادان، هنرمندان شاخص، استعداد‌های هنری جوان، بیان معضلات و آسیب‌شناسی تخصصی در زمینه هنر ایجاد و  با اثرگذاری در سطوح مختلف به عنوان حلقه ارتباطی جامعه و هنرمندان نقش مؤثری ایفا کند و از پتانسیل چشمگیر هنر استان رونمایی کند.

امیدواریم در رسیدن به اهداف عالی و مقصد متعالی در کنار جامعه هنر باشید تا در کنار هم فرهنگی غنی‌تر، والاتر و هنرمندانه‌تری بسازیم.

اهداف برنامه :

  • معرفی طراحان گرافیک استان اردبیل
  • ارائه توانایی‌ها و استعداد‌های هنری در زمینه گرافیک به قشر عظیمی از مخاطبان که به صورت خرد و کلان درگیر فضای گرافیک هستند.
  • ایجاد فضای تعاملی بین طراحان گرافیک
  • ارتقاء سواد بصری جامعه با انتشار آثار با ارزش
  • ارزش‌آفرینی برای جامعه هنری از جمله طراحان گرافیک استان اردبیل.
  • همفکری، همکاری و آشنایی با فضای حرفه‌ای هنرمندان مختلف و در نتیجه ارتقاء سطح کیفی و کمی آثار، مهارت‌ها و تولیدات گرافیکی هنرمندان در سطوح مختلف.
  • ایجاد فضای نقد حرفه‌ای بدور از کینه و غرض‌ورزی.
  • تأثیر مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد هنر و سطح معیشتی هنرمندان با ارزش‌آفرینی و نیل به سمت برخورد حرفه‌ای سفارش‌دهنده‌ها و طراحان گرافیک در سطح حرفه‌ای.
  • ایجاد بستری مناسب برای فعالیت‌های گروهی و ارتباط با طیف گسترده‌ای از طراحان گرافیک.
  • ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان طراحان گرافیک استان و جامعه، فعالان اقتصادی و مدیران استان
  • برگزاری نمایشگاه‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی در راستای ارتقاء دانش و مهارت در زمینه گرافیک.
  • برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و حضوری با هدف معرفی طراحان گرافیک حرفه‌ای، استادان گرافیک و طراحان جوان با استعداد
  • آسیب‌شناسی مشکلات جامعه طراحان گرافیک در نشست‌های تخصصی و عمومی
  • ارتقاء سطح زندگی با ایجاد رضایت‌مندی از انتخاب مسیر هنر و ارزشمند کردن فعالیت‌های حرفه‌ای در طول مسیر.
  • آشنا شدن طراحان جوان، دانشجویان و هنرجویان هنر با استادان و هنرمندان شاخص و تأثیرگذار گرافیک استان و ارتباط دوسویه در صورت نیاز.
  • آموزش فعالیت حرفه‌ای در زمینه هنر و اختصاصا در رشته گرافیک با وجود آسیب‌ها و روند اشتباه رایج در جامعه.

برنامه‌های پیش‌بینی شده :

  • معرفی طراحان گرافیک استان اردبیل با ارائه آثار،‌ مصاحبه، گفتگو و ارائه بیوگرافی هنرمندان
  • برگزاری نمایشگاه مجازی از بهترین آثار طراحان گرافیک که در سال‌های اخیر ارائه شده است.
  • برگزاری نمایشگاه حضوری با عنوان ۱در۱ از آثار شاخص طراحان گرافیک استان اردبیل. (به دلیل عدم تأمین منابع مالی به صورت مجازی برگزار شد)
  • برگزاری ورکشاپ پوستر، تایپوگرافی و لوگوتایپ با عنوان هفته گرافیک و با موضوع «فرهنگ من، شناسنامه من».
  • برگزاری ورکشاپ آموزشی و سخنرانی در زمینه‌هایی مانند مبانی نقد هنری (دکتر حسام‌ حسن‌زاده)، چاپ (بهمن طهماسبی‌پور)، تیزر(تبلیغات تلویزیونی) و تیتراژ (فریبرز اسمعیلی)، ui و ux دیزاین (سیدسجاد خاتم‌نژاد) و صفحه‌آرایی و طراحی روجلد (مهران رجبعلیزاده) .
  • مصاحبه با استادان گرافیک و چهره‌های تأثیرگذار در سطح استان و کشور.
  • تجلیل از هنرمندان برجسته استان در زمینه گرافیک

هنرمندان حاضر در هفته گرافیک استان اردبیل :

Visits: 21

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا