اخباراخبار نمایشگاهاخبار هنرمندان

نگاهی به نمایشگاه آثار احمد وکیلی در گالری عصر

نگاهی به نمایشگاه آثار احمد وکیلی در گالری عصر  |  انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل ـ جامعه تخصصی هنرهای تجسمی

نگاهی به نمایشگاه آثار احمد وکیلی در گالری عصر | مریم درویش: وکیلی در مجموعه «جامه‌دران» با الگو گرفتن از گوشه جامه‌دران و سیالیت آن، فضایی سیال در آثارش به وجود آورده است.

به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به نقل از هنرآنلاین: نمایشگاه آثار احمد وکیلی با عنوان «جامه‌دران» در گالری عصر برپاست. این نمایشگاه که همزمان با تولد ۶۰ سالگی هنرمند برگزار شده، دربرگیرنده آثاری است که با نگاهی به موسیقی ایرانی به وجود آمده‌اند.

وکیلی در بهار سال ۹۹ و دوران قرنطینه کرونا درباره فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفته بود: «آثاری را برای یک نمایشگاه آماده کرده‌ام که مربوط به پروژه «جامه‌دران» است. با توجه به اینکه من موسیقی کار کرده و ساز می‌نوازم، نگاه خاصی به ردیف موسیقی ایران دارم. جامه‌دران یک گوشه سیال است که در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی وجود دارد، من هم سیالیت آن را گرفته و با سیالیت طراحی ترکیب کردم. همچنان در حال کار روی این پروژه هستم، اگرچه شرایط پیش آمده باعث شد کمی از این مجموعه دور شوم و مشخص نیست چه زمانی بتوانم آن‌ را نمایش دهم.»

بیشتر بخوانید :
هر شب با یک هنرمند، معرفی و آثار استاد احمد وکیلی

حال با گذشت بیش از یک سال، سرانجام مجموعه «جامه‌دران» به نمایش درآمده است تا بار دیگر مخاطبان هنر شاهد نقاشی‌های پرشور وکیلی باشند. احمد وکیلی نقاش است اما درعین‌حال یکی از مهم‌ترین هنرمندان چاپگر در هنر معاصر ایران است. از سوی دیگر او به طراح بودن شهرت دارد و در همه این شاخه‌ها آنچه به عنوان سوژه اصلی آثار او دیده می‌شود پرداختن به اسطوره‌ها و عناصر ماورایی است. آثار وکیلی نمود فضایی فیگوراتیو و اسطوره‌ای است و طراحی‌های او روندی از بازنمایی طبیعت انسانی تا فیگوراتیو اجتماعی را در برمی‌گیرد. اما در سال‌های اخیر او به نقاشی از طبیعت نیز نگاه جدی‌تری داشته و با حضور در طبیعت، آثار فراوانی از مناظر گوناگون به وجود آورده و به نمایش گذاشته است.

در مجموعه جامه‌دران که در هشت سال گذشته شکل‌گرفته است بار دیگر با همان فضای اسطوره‌ای و فیگورهای انسانی مواجه هستیم که در قاب‌های کوچک پیش چشم مخاطبان قرار گرفته است. وکیلی با الگو گرفتن از گوشه جامه‌دران و سیالیت آن، فضایی سیال را در آثارش به وجود آورده که مهم‌ترین نمود آن عدم وجود مرز مشخص میان عناصر گوناگون تابلو است. در این آثار انسان، اشیا و فضای اطراف چنان درهم رفته‌اند که گاه به توده‌ای رنگین تبدیل می‌شوند و امکان تمیز دادن آن‌ها نیست.

در بیشتر کارها می‌توانیم فیگورهایی را ببینیم که در محیطی خالی حضور دارند اما مشخص نیست که چه کاری انجام می‌دهند یا دلیل حضور آن‌ها در این فضا چیست. بااین‌حال بدنه‌ای عضلانی، شاخ‌های روی سر، بال‌های روی شانه یا ترکیب اسب و انسان، حکایت از حضور موجوداتی فراتر از انسان عادی دارد که مانند درختی تنومند از زمین سر برآورده‌اند یا مانند گردبادی درهم‌پیچیده‌اند.

حرکات پر قدرت قلم هنرمند همراه با رنگ‌های گرمی که در کنار خاکستری‌ها آمده است، انرژی بیشتری را در فضا به حرکت درمی‌آورد و در کنار این‌ها عنصر خط نیز حضوری پر قدرت دارد. خط‌های روایتگر و گویای یک طراح که در این آثار نیز حضوری موثر دارند و در میان توده‌های رنگ و بافت، فرم‌های گوناگون را خارج کرده و پیش چشم مخاطب قرار می‌دهند. بیننده در میان خط‌ها ، سطوح و فضاهای پرکنتراست فرصت این را دارد که روایت‌ها و داستان‌ها را در فضای ذهنی خود بیابد، همان گونه که اسطوره‌‌ها زاده ذهن آدمی هستند.

نمایشگاه آثار احمد وکیلی تا ۱۹ مهر در گالری عصر به نشانی ‎خیابان میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.

گزارش تصویری :

Visits: 5

منبع
هنرآنلاینایران آرت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا