اخباراخبار هنرمندانمصاحبه هنرمندان

حراج تهران از دیدگاه هنرمندان و گالری‌داران

حراج تهران از دیدگاه هنرمندان و گالری‌داران  انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل

ضرورت برگزاری حراج تهران از دیدگاه هنرمندان | بسیاری از هنرمندان و گالری داران حراج تهران را رونق‌بخش بازار هنرهای تجسمی ایران می‌دانند.

به گزارش انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل : حراج تهران سال‌هاست که به‌تنهایی تلاش می‌کند تا بازار داخلی هنرهای تجسمی را رونق ببخشد. این حراج که اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره‌اش قرار دارد به‌خوبی توانسته است اعتماد هنرمندان، خریداران و گالری داران را از هر طیف و نگاهی به خود جلب کند. حتی این حراج در سیزدهمین دوره‌اش که در اولین سال شیوع ویروس کرونا برگزار شد هم توانست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رکورد فروش خوبی را به‌جای بگذارد. بااین‌حال ناگفتنی نیست که هنوز هم عده‌ای علاقه‌مند به ادامه کار این حراج یا بهتر بگوییم تنها حراج هنرهای تجسمی در ایران نیستند، اما هنرمندان هنرهای تجسمی نظر دیگری درباره این حراج دارند.

جباری: ریتم برگزاری حراج تهران باید حفظ شود

صداقت جباری، هنرمند خطاط پیشکسوت در این خصوص گفت: هر چیزی که منجر به رونق هنر و به طبع منتفع شدن هنرمندان شود، بسیار خوب و مهم است. حراج تهران باعث می‌شود تا بازار هنرهای تجسمی رونق پیدا کند.

او ادامه داد: بدیهی است که گرمی بازار هنر و علاقه مجموعه‌داران و خریداران به آثار هنری روی هنرمندان هم تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که آن‌ها هم انگیزه پیدا کنند.

جباری با اشاره به اینکه شرایط کنونی (شیوع ویروس کرونا) روی همه‌چیز تأثیر منفی گذاشته است گفت: اگر حراج تهران در این شرایط هم برگزار شود، به فعالیت‌های هنری جان دوباره می‌دهد و باعث خشنودی همه می‌شود. در همه‌جای دنیا همه سعی می‌کنند هر برنامه‌ای را به هر شکلی که شده است، اجرا کنند. بنابراین طبیعی است که این حراج هم بتواند به شکل منطقی و معقول به کارش ادامه بدهد تا ریتم آن حفظ شود.

صادقی: کل جامعه از برگزاری حراج تهران سود می‌برند

سعید صادقی، عکاس جنگ تحمیلی درباره ضرورت برگزاری حراج تهران گفت: به نظر من این حراج به‌نوعی وارد کردن اقتصاد در هنر و آثار هنرمندان است. این حراج با فروش آثار هنرمندان برای آن‌ها کرامت ایجاد می‌کند و از طرف دیگر زبان فرهنگی جامعه را تقویت می‌کند.

او ادامه داد: در کنار این دو ویژگی، احساس امنیت برای صاحب سرمایه هم از تأثیراتی است که حراج تهران روی جامعه می‌گذارد. تقویت شدن بدنه فرهنگی اجتماع کمک می‌کند تا این بدنه زبان مشخصی پیدا کند و این زبان تبدیل به یک پل ارتباطی می‌شود.

صادقی با تأکید بر اینکه جهان امروز نیازمند زبانی برای گفتار است گفت: هر هنرمندی از زاویه نگاه خودش است که با اجتماع جهانی گفت‌وگو می‌کنم. من در هفت سال و نیم در طول هشت سال دفاع مقدس، عکاس جنگ بودم و بیشتر عمرم را یعنی بیشتر از ۵۰ سال را در وقایع و حوادث گذراندم. از نگاه خودم عکس گرفتم و حالا حراج تهران کمک می‌کند تا این عکس‌ها بیشتر دیده شوند.

او در رابطه با برگزاری حراج تهران در دوران شیوع ویروس کرونا توضیح داد: زمانی هم که جنگ اتفاق افتاده بود، همه فکر می‌کردند زندگی خواهد ایستاد. ولی چنین نبود، زندگی جریان داشت. امروز هم باوجود ویروس کرونا، زندگی مسیر خودش را طی می‌کند. فکر می‌کنم برگزاری حراج تهران در این دوران رأی به زندگی دارد و زندگی کردن را برجسته‌تر می‌کند.

صادقی افزود: حراج هنر به‌نوعی چرخ را به حرکت درمی‌آورد. زندگی در احاطه ویروس کرونا قرار داد و این حراج چرخ را به حرکت درمی‌آورد. مانند مکانیکی که ماشین خاموش شده‌ای را روشن می‌کند.

او با اشاره به هجمه‌هایی که نسبت به حراج تهران صورت می‌گیرد گفت: هرچند حسادت، تنگ‌نظری و حتی بی‌سوادی نسبت به حراج تهران هنوز وجود دارد و بسیاری در انتقاد از این حراج به منافع خودشان نگاه می‌کنند، اگر از بالا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کل جامعه از برگزاری این حراج سود می‌برند. چراکه این حراج تهران با خود امنیت اقتصادی می‌آورد. باید اجازه بدیم که این پنجره برای نسل جوان هنرمند باز باقی بماند.

غضبان‌پور: حراج تهران انگیزه پویایی جامعه هنرهای تجسمی است

جاسم غضبان‌پور، دیگر عکاس جنگ هم حراج تهران را رونق دهنده بازار هنرهای تجسمی دانست و گفت: به نظر من یکی از بهترین محرک‌هایی که در حال حاضر برای به جنب‌وجوش انداختن هنرهای تجسمی و بازار آن وجود دارد، همین حراج تهران است. این حراج به هنرمندان انگیزه می‌دهد تا کار کنند و فعالیت دیگر هنرمندان را دنبال کنند.

او ادامه داد: حراج تهران حتی گالری داران را نیز وادار به کار می‌کند. اگر این حراجی تعطیل شود دیگر به چه چیزی می‌شود امیدوار بود. چون هیچ گالری در قد و قواره حراج تهران نیست. بسیاری از گالری‌داران از قیمت‌گذاری واقعی آثار می‌ترسند.

غضبان‌پور درباره برگزاری حراج تهران در دوران شیوع کرونا بیان کرد: سال گذشته هم این بحث وجود داشت که حراج تهران برگزار نشود. ولی تعطیلی این حراج در شرایطی که همه در لاک خودشان فرورفته‌اند، درست نیست. نمی‌توانیم تنها انگیزه هنرمندان تجسمی را از آن‌ها بگیریم. این شرایط به‌اندازه کافی باعث به حاشیه رفتن هنر و هنرمندان شده است.

او با اشاره به هجمه‌هایی که علیه حراج تهران به‌ویژه قیمت‌گذاری آثار می‌شود عنوان کرد: آن‌هایی که اعتراض می‌کنند از روی بخل و حسد این کار را انجام می‌دهند. اگر امروز من نوعی کارم در حراج تهران باشد، اعتراض نمی‌کنم. ولی اگر نباشد، اعتراض می‌کنم.

این عکاس شناخته‌شده تأکید کرد: کسانی که در مورد قیمت‌گذاری آثار حراج تهران نظر می‌دهند، نظرات غیر کارشناسی می‌دهند. مگر من به‌عنوان عکاس به خودم اجازه می‌دهم در مورد بورس نظر بدهم؟ یا اینکه چرا فلان زمین به این قیمت فروخته می‌شود؟ متأسفانه در جامعه ما روال به این شکل است که همه در هر کاری دخالت می‌کنند و خودشان را کارشناس می‌دانند. آن آثاری که در حراج تهران فروخته می‌شوند حاصل سال‌ها تحصیل، تمرین کردن و تجربه هستند.

او ادامه داد: اگر کسی ادعا می‌کند که می‌تواند چنین عکس‌هایی بگیرد یا چنین نقاشی‌هایی بکشد، می‌تواند امتحان کند. تا زمانی که پول خرج هنر نشود، هنر رشد نمی‌کند. به همین دلیل است که در دوره صفوی هنر در ایران رشد کرد.

رسولی: حراج تهران هنرمندان را از دلسردی در دوران کرونا نجات می‌دهد

محمد جلیل رسولی، خطاط پیشکسوت درباره نقش حراج تهران در هنرهای تجسمی ایران گفت: این حراج باعث شده است تا در هنرهای تجسمی ایران رونقی شکل بگیرد و حتی هنرمندانی که کمتر دیده شده بودند، شناخته شوند و آثارشان بهتر موردتوجه قرار بگیرد. به‌اصطلاح کارهایشان در قالب بهتری نمایش داده می‌شود.

او ادامه داد: به خاطر برنامه‌ریزی خوبی که این حراج تاکنون داشته است، در اقتصاد هنر رونق جدیدی شکل گرفته و قیمت برخی آثار که تا پیش‌ازاین مشخص نبود، مشخص شده است.

رسولی با تأکید بر اینکه در کل برگزاری حراج تهران اتفاق خوبی است بیان کرد: برگزاری این حراج باعث می‌شود تا هنرمندان برنامه مشخصی داشته باشند و بدانند که سالی دو بار این رویداد اجرا می‌شود و همین نکته باعث به وجود آمدن رقابت در بین هنرمندان می‌شود. جنب‌وجوشی در بین هنرمندان اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود تا هنر به لحاظ فرم، تکنیک و اقتصاد به‌پیش برود.

او افزود: نقد و نظرهایی که گاه در حاشیه این حراج روی آثار هنرمندان بیان می‌شوند هم به نظر من کار بسیار درست و جالبی است.

این هنرمند خطاط پیشکسوت بابیان اینکه شیوع ویروس کرونا انگیزه بسیاری از هنرمندان را کم کرده است گفت: من همیشه تلاش کردم که فعالیت کنم و نگذارم که دلسردی برایم پیش بیاید. اما بسیاری از هنرمندان تحت تأثیر مسئله کرونا قرار گرفتند.

او با تأکید بر اینکه هنر به انگیزه درونی نیاز دارد، افزود: زمانی که درون هنرمند آرامش و ذوق و شوق نباشد،‌ نمی‌تواند به‌خوبی کار کند. در این دوران هم نمی‌شود نمایشگاه برگزار کرد، بنابراین بسیار خوب است که در تداوم حراج تهران در این شرایط وقفه‌ای نیافتد.

گلستان: حراج تهران نور امید را در هنرهای تجسمی روشن می‌کند

لیلی گلستان، مترجم و مدیر گالری شناخته‌شده گلستان حراج تهران را به وجود آورنده رونق در هنرهای تجسمی دانست و گفت: تداوم نیافتن برگزاری حراج تهران اصلاً اتفاق خوبی نیست. برای اینکه از وقتی این حراج شروع به کار کرد، به رونق هنرهای تجسمی بسیار کمک کرد و شور و هیجانی در بین هنرمندان و خریداران و حتی مردم عادی به وجود آورد.

او ادامه داد: حراج تهران هنرهای تجسمی ایران را شناساند و به نظر من برگزاری این حراج اتفاق خوبی برای هنرهای تجسمی ما بود. اگر این حراج برگزار نشود، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد و این باعث تأسف است.

او این جراج را نوری در حوزه هنرهای تجسمی توصیف کرد و افزود: حتی اگر حراج تهران به خاطر شیوع کرونا نتواند به موفقیت همیشگی‌اش درفروش برسد، مشکلی نیست. مهم این است که آن‌ها باید تمام تلاششان را بکنند تا برگزاری این حراج تداوم پیدا کند. نباید ناامید بشوند.

گلستان تأکید کرد: در حال حاضر گالری‌ها تعطیل شده‌اند. گاهی باز می‌شوند و گاهی بسته‌اند. این شرایط باعث شده است تا بسیاری گالری‌ها و آثار تجسمی را فراموش کنند. به همین دلیل است که برگزاری این حراج در این دوران نور امیدی را در حیطه هنرهای تجسمی روشن می‌کند.

اسکندری: حراج تهران مهم‌ترین اتفاق در سال‌های اخیر است

ایرج اسکندری، نقاش پیشکسوت این جراچ را یکی از مهم‌ترین بازارهای هنر تجسمی ایران نامید و توضیح داد: این حراج سهم عمده‌ای در رونق اقتصادی هنرهای تجسمی داشته است. من فکر می‌کنم شکل‌گیری این رویداد فرهنگی-اقتصادی مهم‌ترین اتفاق در زمینه اقتصاد هنر در سال‌های اخیر است که توانسته فرصت منحصربه‌فردی را برای عرضه آثار هنری شاخص هنرمندان ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی و در بین مجموعه‌داران دولتی و خصوصی فراهم کند.

او ادامه داد: حضور و فعالیت این رویداد طی یک دهه گذشته نشان‌دهنده این امر است که این مجموعه توانسته است در جهت‌بخشی و ارتقاء سلیقه صنوف مرتبط مؤثر باشد و نقش انکارناپذیری در اعتلای هنرهای تجسمی داشته باشد. عدم وجود این رویداد تأثیرگذار قطعاً موجب خسارت‌های سنگین و موجب گسست زنجیره تولید و عرضه خواهد شد. همچنین تحلیل انگیزه در بین این صنف فرهنگی را در پی خواهد داشت.

اسکندری درباره برگزاری این حراج در دوران کرونا گفت: شیوع کرونا در جهان و ایران خسارت‌های سنگین را به عرصه‌های مختلف ازجمله فعالیت‌های اقتصادی تحمیل کرده است. در این شرایط فعالیت‌های فرهنگی و هنری که عمدتاً به حضور جمع وابسته است، نیز دچار ضرر و زیان شده است.

او افزود: در نتیجه اهالی هنر به‌عنوان عنصر مولد فرهنگ زمینه عرضه آثار خود را از دست‌داده‌اند، چنانچه حراج تهران بتواند با تمهیداتی که کمترین آسیب را به همراه داشته باشد، فعالیت خود را تداوم بخشد می‌تواند به چرخه تولید و عرضه آثار هنری کمک کند و از این رهگذر هنرمندان، واسطه‌های هنری، مجموعه‌داران نیز می‌توانند حضور اقتصادی خود را تداوم بخشند.

Visits: 11

منبع
هنر آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا