اخباراخبار انجمناطلاع رسانیهیأت مدیره

بیانیه انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل در حمایت از حقوق مردم خوزستان

بیانیه انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل در حمایت از حقوق مردم خوزستان  انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل
بیانیه انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل در حمایت از حقوق مردم خوزستان

بیانیه انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل در حمایت از حقوق مردم خوزستان

اعتراض بهترین ابزار برای بهبود و هنر همیشه پیشرو و پیشقدم در اصلاح و تغییر ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری بوده و هنرمند به عنوان فردی متفکر، خلاق و نکته‌سنج در این زمینه پرچم‌دار جامعه خود بوده و خواهد بود.

جنبش‌های بیشماری در هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر، ادبیات و … بر پایه اعتراض به نابسامانی‌های جوامع بشری در سرتاسر جهان ایجاد شده که نتایج آن در تاریخ معاصر به وضوح قابل مشاهده است. جنبش‌هایی که شعله آن را سیاست‌های غلط، تبعیض‌های نژادی، اقتصادی، جنسیتی و بی عدالتی‌هایی که از بی‌تدبیری نشأت گرفته مرتفع کرده است.

هر چند در این زمینه که آیا هنرمند وظیفه دارد در خصوص مسائل پیرامون خود واکنش نشان دهد یا خیر، یا اصلا بخشی از وظایف هنرمند به حساب می‌آید اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد و بحث‌های متعددی مطرح شده است. اما آنچه مسلم است هنرمند حداقل به عنوان بخشی از جامعه که همیشه در حال پویش، کند و کاو، جوشش و تعامل با جامعه و مردم پیرامون خود قرار دارد نمی‌تواند بی‌تفاوت نسبت به افتاق‌ها و جریان‌های آن یکجا بنشیند، نظاره‌گر باشد و تأثیر نگذارد.

قطعا هنرمند آنچه را که خلق می‌کند برای جامعه خود خلق می‌کند و حرف ناگفته جامعه خود را با زبان گیراتری چون هنر بیان می‌کند؛ چرا که بخشی از آنچه که منبع الهام هنرمند قرار می‌گیرد از همان جامعه ومردم سرچشمه می‌گیرد و بخش مهمی از تعاملات اجتماعی، فرهنگی و درونی هنرمند را شکل می‌دهد و این نیز مزید بر علت خواهد بود تا نتواند بی‌توجه از کنار مسائل دردناک اطراف خود عبور کند.

امرزو خوزستان، نامی آشناست و بخشی از زندگی روزمره ما را تحت تأثیر خود قرار داده است، چرا که بخشی از وجود ماست و ما عضوی از یک کالبد هستیم، دیدن رنج و مشقت هموطنانمان در جنوب کشور و در مناطقی که سرشار از فراوانی اما بی‌بهره حداقل امکانات شهری و روستایی، تناقضی‌ست که هیچ منطقی برای درک آن وجود ندارد.

این که سیستان، خوزستان و … غرق در کمبود و بیماری باشد و بخش دیگری از کشور غرق در نعمت، نشان از بی‌عدالتی و نابخردی مسئولانی است که شبانه‌روز دم از عدالت علی‌وار می‌زنند ولی بدتر از نژادپرستان دوران جاهلیت عمل می‌کنند.

قطعا اعتراض یکی از مؤلفه‌های یک جامعه پویاست و از حقوق مدنی جوامع بشری به حساب می‌آید و کسی نمی‌تواند اعتراض به نابسامانی را محکوم کند. حتی اگر این اعتراض کمی تند باشد و به مذاق مسئولان حکومتی خوش نیاید. شاید وقت آن رسیده باشد که مسئولان ما کمی انبساط فکری پیدا کنند، با انعطاف بیشتری به مسائل بنگرند و خوب ببینند که همه این معترضان از دل این جامعه برخاسته‌اند. عضوی از این کشور هستند و خواستار تغییر و بهبودی همین مرز و بوم هستند. باید یاد بگیرید هر اعتراضی آب به آسیاب دشمن ریختن نیست، بلکه برای رسیدن به یک جامعه ایده‌آل، بهترین راه است.

شاید دشمن درون خود شما باشد. شاید دشمن اصلی همان نفس خود بزرگ بینی باشد که در درون شماست، شاید از اینکه همیشه خود را بر حق دیده‌اید مردم را دشمن و معترضان را اختشاشگر می‌پندارید، شاید اختشاشگر اصلی شما باشید که وطن را نابسامان کرده‌اید تا حدی که شوریدن، بر قرار گرفتن ترجیح داده شود.

انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل به عنوان تشکل مردمی با ماهیت و درون‌مایه هنری، از حق اعتراض مردم در جای جای میهن عزیزمان، به خصوص احقاق حقوق نادیده گرفته شده مردم خوزستان دفاع کرده و خود را موظف به انتشار این بیانیه می‌داند چرا که معتقدیم «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار».

کافیست کمی اندیشه کنید تا حال مردم خوزستان، سیستان و کل جامعه را درک کنید. همیشه حق با شما نیست، …

Visits: 5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا