اطلاع رسانیصورتجلسههیأت مدیره

اطلاعیه مهم شماره ۱۵ ـ بررسی مشکلات و اقدامات

اطلاعیه مهم شماره 15 ـ بررسی مشکلات و اقدامات لینک : https://ardabilvas.ir/?p=10000 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : t.me/ArdabilVAS 👆

اطلاعیه مهم شماره ۱۵ ـ بررسی مشکلات و اقدامات | انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل طی دو هفته اخیر در جهت انجام تعهدات و جلب رضایت هنرمندان، اساتید و همراهان گرامی اقداماتی را انجام داده که باعث تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت‌های مجازی انجمن گردید.

پیگیری‌های اداری، جلسه شورای هنری(برگزار کننده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی)، پیگیری دستور‌العمل وزارتخانه، به روز رسانی سایت، تولید محتوای ارزشمند و بازنگری در فعالیت‌های مجازی از جمله اقداماتی بود که در دو هفته اخیر انجام شد تا بتوانیم با توان بالا و کیفیت بهتری در خدمت هنرمندان عزیز باشیم. در همین راستا به دلیل عدم فعالیت روزانه صفحات مجازی انجمن و اطلاع‌رسانی اخبار هنرمندان از همه هنرمندان و جامعه هنری استان و همراهان عزیز عذرخواهی کرده، امیدواریم در ادامه فعالیت‌ مستمر، بدون توقف و در شأن شما عزیزان داشته باشیم.

اهداف و مشکلات انجمن :

انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل در روند تغییراتی که سالهای قبل در ساختار مدیریت فرهنگ و هنر کشور ایجاد شد و در روند حرکتی انجمن‌ها پیچیدگی‌هایی را ایجاد کرد، به ناچار سیر صعودی خود را به پیچ و خم اداری سپرد.

در این مسیر اجتناب‌ناپذیر، تلخی‌ها، ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌ها بیشتر از شیرینی‌ها، پیروزی‌ها و کاربلدی‌ها رخ نمود، به طوریکه گاهی انجمن‌ها را بلاتکلیف، هنرمندان را به جامعه و یکدیگر بی‌اعتماد و فعالیت‌های انفرادی را جایگزین فعالیت‌های گروهی منسجم کرد.

این مسیر تحمیلی تلفات بسیار داشت و امروز که در خدمت شما هستیم لزوم وجود یک جامعه منسجم هنری مستقل بیش از پیش احساس می‌شود. تشکلی که همه هنرمندان بتوانند در کنار هم به سمت یک هدف متعالی حرکت کنند. تشکلی که هنر را به سمت یک جامعه متحد سوق دهد و در آن موافق و مخالف به یک اندازه اولویت، ارزش و اعتبار داشته باشند.

از گروه‌گرایی و فردگرایی به دور باشد، برای منابع افراد مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و اعتبار خود را از اشخاص طلب نکند، بلکه به اشخاص و جامعه اعتبار بخشد. یک برند هنری شناخته شده که بالای ۲۰ سال سابقه خدمت رسانی دارد و دارای هویت اجتماعی و هنریست. اگر بگوییم بخشی از میراث ناملموس استان است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

جامعه هنری استان اردبیل دو سال پیش انتخاباتی را در یک اجتماع کوچک بعد از ۱۰ سال تجربه کرد و منتخبان آن متعهد به انجام وظایفی شدند که مهمترین آن ثبت قانونی انجمن به عنوان یک تشکل هنری و رسیدگی به امور آن بود. هدفی که از همان روز اول پیگیری آن صورت گرفت، اما پیچ و خم اداری، تغییرات متعدد مدیریت فرهنگی در سطح کشور و البته مشاوره‌ها ناکارآمد در بخش مدیریت فرهنگی استان مانع از تحقق آن در زمان مناسب گردید.

تغییراتی که باعث شد تا این مسیر پیچ و تاب متعددی را تجربه و گاه همه ما را دچار ناراحتی، سوءتفاهم و همراهان را بدگمان سازد که مبادا منتخبانشان هدف نهایی را فراموش کرده یا در کار خود کوتاهی کرده باشند. جلسات متعدد و فعالیت‌های صورت گرفته گواه این مسئله است که ما (هیأت مؤسس اولیه) و هیأت مدیره به جد در پی تحقق این مسئله بودیم و هستیم.

هرچند که در این راه کارشکنی‌هایی صورت گرفت و مانع از خدمت رسانی صحیح ما به جامعه هنری استان گردید اما با تغییر نگرش، ایده‌های خلاق و کمی خوش‌بینی توانستیم حداقل‌هایی را تدارک ببینیم تا اعتماد شما را به خود جلب کنیم و نگاه مثبت شما را به انجمن برگردانیم. هدفی که با دستان خالی ما و عدم همراهی مدیران و گاه مقابله توانمند آنها همراه بود. اما میسر شد.

شاید انتظار زیادی نبود که حداقل؛ امکانات موجود سالهای قبل به جای تعطیلی دفتر و انبار شدن وسایل انجمن در مکانی نامعلوم، در اختیار ما نیر قرار گیرد،‌ همانگونه که سایرین از آن بهره بردند. اما تصمیم مسئولین وقت با انتظار ما هماهنگ نبود و ما به ناچار تصمیم گرفتیم فعالیتی متفاوت از سالهای قبل داشته باشیم. تصمیمی که آسان نبود. تلاش ما برای بازپسگیری و رسیدن به حداقل‌های امکانات فیزیکی به دلیل بهانه‌هایی مانند عدم تکمیل روند قانونی به نتیجه نرسید، بهانه و روندی که از ده‌سال قبل آغاز شده بود و نتیجه‌ای در بر نداشت اما امکانات انجمن برقرار بود.

تناقض‌های مدیریتی را نمیتوان با هیچ معادله ریاضی و فرمول شیمی و حتی نظریه‌های کوانتومی انیشتین حل کرد، اما تفکرات و مسیر خودمان را می‌توانیم با زمانه و ایده‌های خلاق همسان کنیم و راهی برای حرکت پیدا کنیم، که استاد ابتهاج فرموده‌اند «آبی که برآسود، زمینش بخورد زود، دریا شود آن رود که پیوسته روان است».

سعی کردیم با کمک تک تک هنرمندان و جامعه هنری استان، بدون حمایت حداقلی از بخش مدیریت فرهنگی، مسیر هنری و فعالیت‌ها و اهداف تخصصی انجمن را در حد توان خود پیش ببریم و در سطح کشور و حتی بین‌المللی، انعکاس دهیم.

سعی کردیم خود را محدود نکنیم و در حد یک شهر یا استان باقی نمانیم. جهانی فکر کنیم و اندیشه «ما توانمند هستیم حتی بدون شما آقای مدیر» را در جامعه گسترش دهیم. ما نیاز به کسی که بالای سرما باشد نداریم، ما نیاز به همراهی داریم که دوشادوش ما حرکت کند.

سعی کردیم خود را محدود به نگرش مدیریتی موجود در جامعه نکینم و ایده‌های خود را به صورت قانونی و با نگرشی کمالگرایانه پیش ببریم، تا شاید افرادی که بعد از ما در این مسیر قرار خواهند گرفت، راه هموارتری داشته باشند.

سعی کردیم نگاه منفی جامعه را به تشکلی مانند انجمن هنرهای تجسمی برگردانیم و نگاهی همه جانبه و همه‌نگر داشته باشیم. نگاهی که منافع افراد،‌ گروه‌ها و مدیران در آن نقشی ندارد و همه به یک اندازه ارزشمند باشند.

سعی کردیم احساس مالکیت هنرمندان و جامعه را به انجمن برگردانیم و همه هنرمندان را در سرنوشت و تصمیم‌های انجمن سهیم کنیم. جامعه هنری ما باید بداند که هر وقت بخواهد می‌تواند با اتخاذ تصمیم‌های صحیح و انتخاب افراد شایسته، در شکوفایی هنر استان سهم بزرگی داشته باشد و مدیران فرهنگی استان نباید با تفکر ایذایی و انتصاب‌هایی که هدفش پیشبرد اهداف فردی یا گروهی افراد مشخصی‌ست در جامعه نقش‌ آفرینی کنند.

هدف ما بازگرداندن اعتماد، تفکر گروهی، اتخاذ تصمیم‌های جمعی، پیشبرد روند قانونی، معرفی هنرمندان در سطح بین‌المللی، تعالی جامعه هنری، ارتباط با جامعه هنری در سطح کشوری و بین‌المللی، ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت‌های بزرگ همچون جشنواره‌ها، بینال‌ها، سمپوزیوم‌ها، حراجی‌ها، ورکشاپ‌های تخصصی، کارگاه‌های نقد و گفتگو، فعالیت‌های‌ آموزشی، فعالیت‌های درآمدزا، استقلال مالی، همکاری با قشر عظیمی از هنرمندان، فعال کردن انجمن شهرستان‌ها، تعالی هنر شهر‌ها و مناطق کوچک و بزرگ استان، کشف استعداد‌های هنری و بسیاری دیگر که سالهای سال زمان خواهد بود.

اهدافی که با تغییر افراد دستخوش تغییر یا فراموشی نخواهد شد بلکه با گسترش، تعالی و پخته‌تر شدن ایده‌ اولیه به مسیر اجرایی خود نزدیکتر خواهد شد. این مسیر همواره ادامه خواهد داشت و با تحقق مهمترین هدف که ثبت انجمن به عنوان یک تشکل رسمی در دفاتر قانونی کشور است بسیار سریعتر و بهتر، ادامه پیدا خواهد کرد. چرا که انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل بیشتر از ۲۰ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و تا سال ۸۹ و ۹۰ به صورت قانونی فعالیت خود را ادامه داده است، تصمیمات مدیریتی در سطح کلان باعث اخلال در ادمه مسیر با همان چهارچوب قبلی شد.

هیأت مؤسس و هیأت مدیره فعلی انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل مفتخر است اعلام کند که با تمام مشکلات و دشواری‌هایی که بود و همکاری مدیران و البته ایجاد وحدت رویه از سوی وزارتخانه مراحل ثبت قانونی انجمن، که از دوسال قبل با ثبت در سایت مراکز آغاز شده بود، ولی با شک و شبهه همچنان در بن‌بست قرار داشت، مسیر خود را یافت و مراحل مهمی از آن سپری شد. مراحل بعدی به نگاه مثبت مسئولان، رسیدگی به موقع و عدم نیاز به تغییر در مدارک بارگزاری شده بستگی دارد. هرچند که هر مشکلی در این مرحله با کمی زمان قابل حل و رسیدگی است. به امید آنکه در ماه‌های بعد این مسیر به ایستگاه آخر خود برسد و مجمع عمومی رسمی انجمن برای تحقق اهداف بالاتر، با حضور شما عزیزان برگزار شود.

دستورالعمل و اساسنامه انجمن‌های هنری کشور :

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر دستورالعمل ثبت و اخذ مجوز از سوی انجمن‌های هنری در کشور به همراه اساسنامه ویژه انجمن‌ها از مرکز ارسال و توسط اداره کل در جلسه‌ای تحت عنوان شورای هنری به تمامی انجمن‌های استان ابلاغ شد، هر گونه فعالیت و اقدام به اخذ مجوز باید در قالب این دستورالعمل تعریف گردد. لذا هیأت مدیره و هیأت مؤسس انجمن با توجه به شرایط موجود اقدامات لازم را انجام داده است و در انتظار تأیید یا هر گونه پاسخ از طرف مراجع ذیصلاح می‌باشد تا مرحله بعدی را آغاز و در نهایت مجوز فعالیت را دریافت کند.

اطلاعیه مهم شماره 15 ـ بررسی مشکلات و اقدامات لینک : https://ardabilvas.ir/?p=10000 👇 سایت : ardabilvas.ir اینستاگرام : instagram.com/ArdabilVAS کانال : t.me/ArdabilVAS 👆
دستورالعمل

فعالیت‌ تمامی انجمن‌های طبق این دستورالعمل باید در قالب مؤسسه فرهنگی هنری چندمنظور برنامه‌ریزی و سازماندهی شود. در ادامه اساسنامه انجمن جهت مطالعه اعضای انجمن بارگزاری خواهد شد.

به امید روزهای بهتر و با شکوه‌تر برای جامعه هنری استان اردبیل و البته ایران عزیزمان.
هیأت مؤسس و هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل

Visits: 22

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا